Djeci su omiljene igračke koje mogu lansirati projektile. U ovom slučaju osim čupave “pom-pom” loptice možete koristiti papirnate kuglice, marshmallow, kuglicu od folije ili nešto slične težine.
Što možemo naučiti iz fizike na osnovu ovog eksperimenta?
Prvo što možemo primjetiti je da kada uhvatimo, povućemo i pustimo balon, on se prvo rasteže, a zatim se vraća u svoj prvobitni oblik. Razlog za ovo je elastičnost balona. Ova elastičnost dolazi od materijala od kojeg je napravljen balon, obično od lateksa, gume ili najlona.
Sljedeća sila u igri dolazi iz zraka unutar tuljka. Kad rastegnete balon unatrag, zrak ga napuni. Kad otpustite, zrak se stisne unutar balona. Komprimirani zrak izlazi u područje nižeg tlaka iz balona u tijelo loptice. Zbog ovog strujanja zraka pom pom loptica izleti iz tuljka.
Sljedeća aktivnost je labirint. U ovoj aktivnosti zadatak je napraviti labirint od materijala koji se može naći u svakom domaćinstvu. Djeca moraju slijediti sve elemente stvarnog procesa projektiranja, uključujući brainstorming, nacrte, prototipove, dotjerivanje i testiranje svojih dizajna. Djeci mlađe dobi možete pokazati model već napravljenog labirinta kako bi dobili svoje vlastite ideje i kako biste im olakšali process osmišljavanja. Cilj je pokazati djeci kako se proizvod izrađuje od početka do kraja, koristeći sve elemente znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike. Kada smo završili naše labirinte, dali smo ih najmlađoj djeci da pokušaju pomicati pom-pom lopticu kroz labirint.
“Sunprint” je jednostavan eksperiment pomoću kojeg će djeca naučiti koliko su snažne sunčeve zrake i zašto boje blijede kada su izložene suncu Mi smo za ovaj eksperiment izabrali kolaž papir i drvena slova i brojeve. Kolaž papir je u boji i u sebi sadrži pigmente ili boje. Kada svjetlost obasja pigmente ili boje, oni apsorbiraju samo određene valne duljine vidljive svjetlosti, dok se ostale valne duljine odbijaju od molekula. Boja koju vidimo je spektar reflektirane svjetlosti. Sunce emitira štetno ultraljubičasto zračenje ili UV zrake. UV svjetlo razbija kemijske veze u molekulama pigmenta i bojila, što ih čini manje učinkovitima u upijanju i odbijanju svjetlosti. Zbog toga se čini da su boje izblijedjele. Tijekom aktivnosti možete s djecom postaviti određena pitanja, npr: Postaje li vaš papir tamniji ili svjetliji? Što mislite da se događa ispod slova i brojeva? Dodirnite slova/brojeve. Kakav je osjećaj?
Tangram je alat za učenje koji pomaže izgraditi niz važnih STEM vještina kod djece u mlađoj i predškolskoj dobi. Poput građevinskih kockica ili Lego kocki, tangrami su izvrsni za poučavanje o prostornim odnosima. Osim toga, oni su moćno oruđe u matematici. Učenici uče matematički rječnik i nove matematičke pojmove na zabavan način. Također postaju sposobni rješavati probleme te sigurni u svoje vještine kritičkog mišljenja. Postoje čak naznake da rad na ovakvim vrstama zagonetki može povećati matematička postignuća.
MATERIJALI: kartonski tuljak, balon, škare, čupave loptice, plastični tanjur, slamke, škare, ljepilo, papiri u boji, slova i brojevi, prethodno pripremljeni geometrijski oblici od papira različitih boja
TRAJANJE: 30-45 min
DOB DJECE: 1-6 godina
CILJEVI:
- Usvajati nova znanja (iz engleskog jezika i STEM predmeta)
- Istraživati zakone fizike
- Poticati djecu na stvaranje vlastitih izuma i predmeta za igru
- Poticati dječju znatiželju
- Razvijati komunikacijske vještine
- Razvijati dječje logičko razmišljanje
- Razvijati vještine kritičkog mišljenja
- Poticati postavljanje pitanja i rješavanje problema
- Poticati istraživački duh
- Razvijati dječju inicijativu za dizajniranje i razvoj različitih alata
KONKRETNI ZADACI:
- Pripremiti potrebne materijale
- Obogaćivati dječji vokabular (hrvatski i pojmovi na engleskom)
- Objasniti djeci važnost slijeđenja postupka dizajna
- Izgraditi strukturu
- Usvojiti pojmove iz fizike
- Razvijati finu i grubu motoriku
Ishodi:
- Razvijati suradnju i komunikaciju između odgojitelja i djeteta, te djeteta I djeteta
- Razvijati vršnjačku suradnju
- Razvijati samostalnost i logičko zaključivanje
- Razvijati okulomotornu koordinaciju i finu motoriku
PROVELA: Valentina Lovrić, Ana Livaja, Dina Lalić
ENGLESKI JEZIK: Eugenija Nemeth
EVALUACIJA:
Aktivnost pom-pom shooter nismo uspjeli provesti iz prvog pokušaja , jer smo koristili plastične čaše koje su bile premekane pa ih je balon gnječio i nisu poslužile svrsi. Onda smo pokušali s papirnatim tuljcima i uspješno odradili aktivnost.
Labirint smo radili s djecom jasličke dobi kako bismo im razvijali koordinaciju ruku. Za svoju dob, odlično su se snašli. Bitno je samo koristiti što šareniju lopticu, pikulu ili pom-pom
Sunprint je aktivnost koja je postala omiljena među djecom, jer im je bio užitak iščekivati što će se dogoditi. Također, to je aktivnost čiji je naziv teško smisleno prevesti s engleskog, a djeca su taj pojam na engleskomjako brzo usvojila. Poteškoću nam je stvarao vjetar koji je puhao taj dan i malo nam je pomicao slova.
Tangram je za djecu predškolske dobi vrlo važna aktivnost. Većina ih je uspjela složiti oblike prema primjeru, no bilo je onih kojima je trebala pomoć. S tom djecom s nastavili raditi na razvijanju okulomotorne koordinacije.
ENGLESKI JEZIK
Imenice: pom-pom shooter, sunprint, labyrinth, tangram, balloon, numbers, letters
Verbs: draw, release, let it go, build, make
Tijekom svih aktivnosti smo većinom koristili engleski jezik budući da sada projekt provodimo već dvanaest mjeseci te su djeca svladala mnoge izraze koji se redovito ponavljaju. U slučaju izraza ‘sunprint’, djeca su ga odmah prihvatila i počela primjenjivati ni ne pitajući što to znači budući da su povezali riječ ‘sun’, koja im je poznata od prije s događajima koji su uslijedili zbog sunčevog djelovanja.
Bitno je pokazivati djeci predmete te koristiti izraze na engleskom jeziku kako bi povezali predmet s izrazom te simultano popratite geste i pokrete rečenicama na engleskom jeziku.