Mobilnost Firenca

Mobilnost pod nazivom The 4Cs: Creativity, Critical Thinking, Communication and Collaboration je sufinancirana od strane Europskog programa Erasmus+.

Ovu edukaciju organizirala je ustanova Europass Teacher Academy u Firenci u periodu od 28. lipnja 2021. do 3. srpnja 2021. godine, a pohađala ju je Eugenija Nemeth u sklopu projekta „Integracija STEM sadržaja i engleskog jezika pomoću CLIL metode’, za što su odobrena sredstva iz programa Erasmus+.  Erasmus+ je program Europske unije kojim se podupiru obrazovanje, osposobljavanje, mladi i sport u Europi. Više o programu pročitajte ovdje

Prije mobilnosti

Zbog blizine odredišta, odlučila sam se na kombinaciju putovanja autobusom i vlakom. Osim toga, ovakav način putovanja ima manji štetni utjecaj na okoliš u usporedbi s avionom. Od Vinkovaca do Zagreba sam putovala vlakom, a kartu sam kupila online

Iz Zagreba sam putovala Flixbus autobusom do Venecije, za što sam kartu kupila preko Flixbusove aplikacije.  Put je trajao šest sati i trideset minuta, vozači su bili pravi profesionalci, u autobusu su se svi pridržavali Covid mjera te su putnici sjedili odvojeno. Stajalište autobusa je odmah uz željezničku stanicu Mestre u Veneciji tako da ne trebate puno pješačiti. Kartu za vlak sam kupila online putem aplikacije Trenitalia , a kartu ne trebate kupovati unaprijed, jer su vlakovi za Firencu vrlo česti. Vožnja brzim vlakom traje oko dva sata.

Smještaj

Smještaj smo pronašli putem booking.com  vodeći računa da bude u blizini ustanove u kojoj se odvija edukacija. Na ovaj način planiramo osigurati smještaj i za buduće mobilnosti.

Pomno smo pratili promjene vezane uz putovanja i Covid-19 te smo saznali da je za putovanje u Italiju obavezno predočenje negativnog PCR ili antigenskog testa ne starijih od 48 sati od vremena uzimanja uzorka do trenutka prelaska granice. Inače, točne informacije vezano uz putovanja možete provjeriti ovdje. 

S organizatorom mobilnosti, EuroPass Teacher Academy smo bili u kontaktu cijelo vrijeme prije mobilnosti kako bismo imali točne informacije o održavanju tečaja zbog situacije vezane uz Covid-19. Dobili smo informacije da od 28. lipnja 2021. prestaje obveza nošenja maske na otvorenom, ali da u učionici trebamo nositi maske.

Prilikom prvog dolaska dobili smo detaljne upute vezano uz Covid-19 mjere koje ova ustanova provodi. Mjere možete pogledati ovdje.

Covid

Prije putovanja kupili smo putno zdravstveno osiguranje te osiguranje od nezgode.

S organizatorom EuroPass Teacher Academy  smo prije mobilnosti potpisali Erasmus+ Mobility Agreement for School Staff and Quality Commitment for School Education (Erasmus+ sporazum o mobilnosti za nastavnike te Izjavu o kvaliteti školske edukacije).

Mobilnost i edukacija

Edukacija je trajala pet dana od 9:00 do 14:00 i ukupano je sudjelovalo 12 polaznika iz Slovenije, Poljske, Hrvatske i Španjolske. Svi polaznici se bave odgojem i obrazovanjem uključujući odgojitelje, nastavnike razredne i predmetne nastave u osnovnim školama, nastavnike srednjih škola, psihologe i pedagoge Predavačica je bila Susan Gagliano  koja nas je tijekom svih pet oduševljavala svojim pristupom, energijom, znanjem, suradnjom, poticanjem i svim onim kvalitetama koje smo i mi željeli razviti kada smo odabrali ovu edukaciju.

Četiri glavna područja o kojima smo učili, razgovarali, istraživali i ispočetka otkrivali odnose se na kreativnost, kritičko razmišljanje, komunikaciju i suradnju.

Plan održavanja aktivnosti i pojedinačne teme navedene su u rasporedu.

Raspored

Jezik edukacije

Edukaciju je na engleskom jeziku održala Susan Gagliano, izvorna govornica engleskog jezika. Susan je svoj govor prilagodila polaznicima na način da je govorila sporije, vrlo razgovjetno te je birala riječi koje su poznate većini korisnika engleskog jezika koji se nalaze na razini B1. Ne brinite ako vaš engleski nije savršen ili na onoj razini na kojoj biste vi to željeli. Nikome od polaznika engleski jezik nije materinski te svi mi sa sobom donosimo svoje naglaske, svoj govor tijela i gestikulaciju te sintaksu svog jezika. Engleski koji se govori na ovakvim edukacijama je lingua franca (odnosno vrsta alata) te se na edukaciji ne ocjenjuje ili procjenjuje tko koliko dobro govori engleski. Svi se snalaze sa svojim znanjem kako najbolje mogu, jer nismo na edukaciji u svojstvu jezičnih stručnjaka, već smo edukatori čiji je fokus na drugoj vrsti stručnih tema. Zanimljivo je kako se tijekom ovakvih predavanja interaktivnog tipa zadivite količinom znanja i iskustava koje imaju osobe sličnih struka kao vaša te načinom na koji to uspiju izreći na njima stranom jeziku. U situacijama kada trebate i želite objasniti nešto važno može doći i do frustracije zbog nemogućnosti preciznog izražavanja, ali dva primjera s naše edukacije neka vam posluže kao motivacija i ohrabrenje.

Ove dvije izrazito pozitivne situacije vezane uz slabije poznavanje engleskog jezika su za cijelu našu grupu bile izrazito poučne. Prva je situaciju s polaznicom koja je po struci profesorica talijanskog jezika i koja je očekivala da će predavanje u Firenci biti na talijanskom jeziku. Tik pred polazak je shvatila da će š radni jezik biti engleski, ali nije odustala i došla je na edukaciju. Svojim iskustvom, načinom na koji je koristila svoje nešto slabije poznavanje engleskog jezika , a ipak uspjevala sve reći te posebno hrabrošću za suradnjom unatoč otežavajućoj okolnosti nedostatnog poznavanja jezika, je oduševila sve sudionike, jer smo svi shvatili da je za takvo što potrebna hrabrost i spremnost za prihvaćanjem potencijalnog neuspjeha.

Drugi je slučaj profesorice poljskog jezika koja je i spisateljica i koja je priznala da ju frustrira nemogućnost preciznog izražavanja na engleskom jeziku, jer bi imala puno toga za reći na neki drugi način, ali to ne može.

Na temelju ova dva slučaja možete primjetiti da nije potrebna razina C1 ili C2, B1 će biti sasvim dovoljna da biste uspješno prenijeli svoje mišljenje i iskustva. Većina sudionika je na toj razini, ali ima i hrabrih iznimaka koje nisu spriječene u sudjelovanju zbog malih jezičnih poteškoća. Da, i još nešto, kada malo zapnete i ne možete naći riječ, drugi će vam uskočiti (isto se očekuje i od Vas).

I na kraju, ne samo što ćete naučiti puno toga tijekom edukacije, već ćete i unaprijediti svoje znanje engleskog jezika.

Prvi dan

Ukoliko imate bilo kakvih pitanja, slobodno se možete obratiti osobama na recepciji koje će vam zaista spremno pomoći. Pomoć i suradnja se odnose na situacije poput potpisivanja dokumentacije sve do pronalaženja mjesta za Covid-19 testiranje.

Edukacija. 4Cs – što je to?

To su kreativnost, kritičko razmišljanje, suradnja i komunikacija – četiri važne vještine koje nam omogućuju da unaprijedimo svoj način rada, razmišljanja i suradnje s djecom, roditeljima i svima s kojima se susrećemo.

U skladu s naglašavanjem važnosti suradnje i komunikacije, naš prvi zajednički dan započeli smo upoznavanjem na vrlo nekonvencionalan način. Pomoću geste, ne izgovarajući riječ, trebali smo objasniti kako se osjećamo. Ako se sjećate kolegice, profesorice talijanskog jezika, o čijoj sam hrabrosti pisala, ona je sklopila ruke u visini prsa i tako sklopljene ruke je pomicala naprijed-nazad. Ova gesta u Italiji (ipak je kolegica profesorica talijanskog jezika) znači: ‘Što meni sve ovo treba?’. Predavačica, koja je Amerikanka, ali dugo vremena živi u Italiji, je odmah prepoznala gestu te nam je objasnila značenje, a kasnije smo saznali zašto se kolegica odlučila na ovaj pokret. Ja sam rukama napravila veliko srce, jer sam se tako i osjećala, ali jedna je kolegica je podignula ruke i uzdahnula. Kasnije je objasnila da se osjećala nelagodno zbog nove sredine i neznanja što ju tijekom tečaja očekuje.

Sve aktivnosti tijekom svih pet dana su bile interaktivnog karaktera, bilo da smo sudjelovali u otvorenim diskusijama, radovima u grupi ili u paru, a sve su se temeljile na temama ove edukacije, a to su komunikacija, suradnja, kreativnost i kritičko razmišljanje.

Ovakav pristup podučavanju je omogućio povezivanje sudionika na dubljoj razini te stvaranje osobnih kontakata i želje za upoznavanjem. Svi su ponudili svoja iskrena osobna iskustva na osnovu kojih smo razmišljali i razgovarali o potencijalnim rješenjima poteškoća s kojima se susrećemo u svome radu.

Posebno bih naglasila jedan od aspekata ove edukacije, a to je predstavljanje ustanove sudionika. Kroz ove prezentacije smo dobili uvid u načine materijalne, prostorne i kadrovske organizacije te načine na koji funkcioniraju međuljudski odnosi za koje smo zajednički zaključili da su temelj dobrog funkcioniranja svake ustanove te zadovoljstva učenika, roditelja i zaposlenika. Uvidjeli smo da doslovno svaka ustanova ima svoje prednosti i nedostatke te specifične poteškoće s kojima se susreće.

Primjenom 4Cs naučili smo kako se uspješnije nositi s poteškoćama te koji su to alati koji nam stoje na raspolaganju. Tako smo, na primjer, nakon svake prezentacije trebali napisati što nam se posebno sviđa u određenoj ustanovi te što bismo dodatno željeli saznati.

Edukacija je osmišljena tako da postignemo višu razinu razmišljanja o određenoj situaciji, osobi, poteškoći, mogućnosti ili ideji. Jedan od zadataka koji nas je usmjerio prema tome je promatranje zadane osobe koja nije znala tko ju promatra. Trebali smo uočiti njene jake strane, a na kraju edukacije reći toj osobi što smo primijetili. Zadatak je zanimljiv zato što nas je usmjerio na svjesno promatranje određene osobe koju bismo možda i zanemarili te bi nam ta osoba ostala potpuno nepoznata. S druge strane, dobar je osjećaj čuti pohvale o sebi od osobe koje je do nedavno bila potpuni stranac.

Zahvaljujući nizu aktivnosti kojima su se poticale 4C vještine, kroz ovu smo edukaciju naučili što i kako možemo unaprijediti ne samo u nastavi, već i u suradnji s kolegama i ostalim dionicima. Budući da sam do sada bila samo na jednodnevnim seminarima, mislim da je ovo veliko pozitivno iskustvo temeljeno na odlično organiziranom sadržaju tečaja, predavačici te spremnosti i otvorenosti sudionika tečaja da iznesu svoja iskustva, ideje, ali i probleme. Kroz zajednički rad i razgovor mnoge smo od ovih problema pokušali riješiti upotrebom konkretnih tehnika.

Primjena u našem vrtiću

Sve što smo naučili tijekom ove edukacije možemo koristiti u svakodnevnom životu i radu s djecom, a sve ove četiri vještine su važan dio našeg projekta.

Kreativnost je nezaobilazni dio rada u vrtiću. Sama riječ često izaziva zabunu, jer se misli da je kreativnost nešto što pripada isključivo ograničenom broju najčešće umjetnički orijentiranih ljudi. No, mi smo shvatili da je kreativnost proces koji traje, to je niz pokušaja i promašaja da se stvari rade na drugačiji način, da se koriste drugačiji pristupi, postupci, alati i razmišljanje.

Jedan od primjera iz Medenjak gdje slika govori više od riječi je i STEM aktivnost ‘Slagalica od jabuka’ gdje možete vidjeti kako su djeca od čačkalica i jabuka složila potpuno različite oblike koristeći različite načine razmišljanja, ali i odabir hoće li raditi individualno ili u paru.

Kritičko razmišljanje je usmjereno na promišljanje iz različitih aspekata putem pokušaja i promašaja sve do dolaska do najboljeg rješenja. Ono je usmjereno na izbjegavanje predrasuda kao što su kognitivna pristranost kada se odlučujemo isključivo za dokaze koji podupiru naše tvrdnje i očekivanja. Nadalje, ono uključuje spremnost za prihvaćanje dokaza koji ne potkrepljuju naše razmišljanje te spremnost na mijenjanje mišljenja ukoliko se pokaže da je ono djelomično ili potpuno netočno. Također, razmišljanje treba biti vođeno dokazima i činjenicama, a ne emocijama, predrasudama ili prethodno stečenim osobnim duboko ukorijenjenim oblicima ponašanja i reagiranja.

Način na koji razmišljaju djeca vrtićkog uzrasta je stvarni primjer kritičkog razmišljanja. Oni su spremni pokušati pa pogriješiti te zatim pokušavati na sve načine dok ne uspiju. Kada naiđu na prepreku, pokušat će je riješiti na sve moguće načine. Spremni su  surađivati, iskreno se ponose kada nešto uspiju riješiti, ali istovremeno nemaju osjećaj straha, obeshrabljenosti, neuspjeha ili srama ako im nešto baš i ne polazi za rukom. Sve ovo opisano možete vidjeti u ovom videu.  

Komunikacija je vještina koju treba njegovati od malih nogu. Tijekom edukacije govorili smo o verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji. I samu edukaciju smo započeli neverbalnom komunikacijom kroz koju smo trebali iskazati svoje osjećaje vezano uz novu situaciju u kojoj smo se našli. Naša se komunikacija odvijala u više pravaca te kroz više oblika – geste, ples, igranje uloga, prezentacije, rad u paru, rad u grupi, diskusija, likovno izražavanje te neformalni susreti tijekom pauza te u gradu. Komunikacija je dio socijalnog života koji izražavate čak i kada izbjegavate komunikaciju.

Djeca su najbolji komunikatori – sve njihove osjećaje možete vidjeti u govoru tijela, pokretima i izrazima lica. U videu  kojemu smo predstavili naš projekt sudjeluju djeca kao novinari. Pogledajte načine i prepoznajte emocije koje su pokazali u ulozi odraslih osoba.

Kako su sudionici edukacije opisali svoj doživljaj boravka u Firenci te na edukaciji putem kolaža pogledajte na ovim fotografijama.

Suradnja je neizostavni dio funkcioniranja ljudskog društva, a timski rad se nametnuo kao jedan od važnih i učinkovitih aspekata učenja i rada ne samo u obrazovnim ustanovama, već i u poslovnom svijetu. Rezultati našeg timskog rada tijekom edukacije su bila zajednička rješenja određenih problema, a kako se pokazalo, svaki, baš svaki tim, jer riješio problem na svoj način, čime smo svi bili zadivljeni, jer smo se čudili kako se baš mi nismo toga sjetili. Kroz suradnju većeg broja ljudi, ali ne i prekomjernog broja zbog izbjegavanja negativne dinamike, može se doći do rješenja koja su spoj zajedničkih znanja i iskustava.

Kako surađuju djeca u vrtiću pogledajte ovdje

I na kraju, ova edukacija je bila odličan izbor. Sve je bilo bolje od očekivanog – EuropPass Teacher Academy, predavačica Susan Gagliano, sudionici koji su bili potpuno posvećeni radu i suradnji, a nisu nam smetale ni maske na licima, jer smo bili motivirani i usredotočeni na rad.

Ne smijem zaboraviti ni predivan grad Firencu, čiji je cijeli centar pod zaštitom UNESCO-a. Cijeli grad je muzej na otvorenom, a evo i par fotografija.

Nadam se da će se svi edukatori koji će možda pročitati ovu objavu, odlučiti na izradu projekata u skladu sa svojim potrebama u sklopu kojih će ići na ovakve ili slične aktivnosti! Veliko hvala Erasmus+  i Agencija za mobilnosti i programe EU