TEME: Mjesec Leonarda da Vincija
STEM aktivnost koju smo izabrali u ovom razdoblju su izumi Leonarda Da Vincija. Ove aktivnosti spajaju povijest, istraživanje i izazove u dizajnu. Ljudi iz svih krajeva svijeta, različitih dobnih skupina, s različitim razinama obrazovanja dolaze do izuma tako što identificiraju probleme, slijede ideje i razvijaju nova rješenja. Ključ za izum je utvrđivanje potrebe i osmišljavanje originalnog rješenja. Sve ove karakteristike smo prepoznali u izumima Leonarda da Vincija.
Most Leonarda da Vincija
Cilj aktivnosti je potaknuti istraživački duh, promovirati kreativnost, pomoći djeci u razmišljanju o problemima i izraziti ideje kroz izgradnju stvari. Ovaj proces potiče zanimanje mladih za matematiku, znanost i inženjerstvo. Također povezuje postupak izuma s njihovim svakodnevnim životom i pruža mogućnost prepoznavanja sličnih situacija iz svakodnevice.
Aktivnost izrade katapulta smo nastavili iz prošlog mjeseca, a izradili smo most i padobran. Ostale čudesne izume kao što su mehanički lav, ronilačko odjelo, oklopno vozilo i Leonardov robot smo pogledali na slikama. Svi izumi su potaknuli veliki interes i znatiželju kod djece, a veliko je čuđenje izazvao mehanički lav. Djeca su nekim izumima bila iznenađena te je ronilačko odjelo izazvalo čuđenje, jer neka djeca znaju kako danas izgledaju odijela te im se dugačka cijev kroz koju je ronilac dobivao zrak učinila čudnom i smiješnom.
Ono što smo mogli zaključiti na osnovu izjava naše djece je da oni općenito smatraju da je baš svaka osoba potencijalni izumitelj te da nema prepreka u osmišljavanju stvari. Probleme rješavaju na intuitivan način, bilo da se radi o pronalaženju načina podupiranja prozora, kako ostati suhi u kišnoj oluji ili napraviti kućicu za igru od otpadnog materijala. Kreativno rješavanje problema, improvizacija, fleksibilnost i spretnost pokreću inventivni duh.
Mjesec Leonarda da Vincija je bio uspješan vezano uz engleski jezik, jer smo naučili mnoge konkretne izraze kao što su:
- bridge, catapult, parachute, invention, inventor, mechanical lion, diving suit
- glagoli: build, glue together, bind, connect, throw (npr. Let’s build Leo’s bridge. Glue the sticks together. Connect the sticks. Bind the parachute. Throw it in the air.).
Padobran Leonarda da Vincija
MATERIJALI: drveni štapići (plosnati), drveni roštilj štapići
TRAJANJE: 30-45 min (po aktivnosti)
DOB DJECE: 4-7
CILJEVI:
- Razvijati dječje logičko razmišljanje i organizaciju
- Razvijati sposobnosti rada u timu
- Razvijati komunikacijske vještine
- Razvijati dječju inicijativu za dizajniranje i razvoj različitih alata
- Poticati istraživački duh
- Razvijati sposobnost donošenja samostalnih odluka
- Razvijati koordinaciju i preciznost u rukovanju predmetima
KONKRETNI ZADACI:
- Pripremiti potrebne materijale
- obogatiti dječji vokabular (hrvatski i pojmovi na engleskom)
- Istraživanje zakona fizike
- Razvijati vršnjačku suradnju
- Omogućiti svakom djetetu da svojim idejama doprinese izgradnji strukture
- Povećati interes za slične aktivnosti
Plan i razrada aktivnosti: Dina Lalić
Engleski jezik: Eugenija Nemeth
Provele: Valentina Lovrić, Dina Lalić
EVALUACIJA:
Upoznavanje s izumima Leonarda da Vincija je stvorilo veliki interes kod djece budući da su neki već čuli za Leonarda. Izumi poput ronilačkog odjela su im ponekad bili smiješni i zabavni, drugi, kao što je mehanički lav su ih oduševili, a most je bio odličan poticaj za uključivanje djece u praktičnu aktivnost koju moraju izvesti pomoću vlastitih ruku.
Same aktivnosti su djeci bile izazovne, zanimljive i na prvi pogled jednostavne. S početkom provedbe aktivnosti izgradnje mosta, djeca su odmah uvidjela da je aktivnost složenija nego su zamislili, no to ih nije obeshrabrilo. Unatoč pogreškama djeca su iznova krenula s građenjem mosta. Svakom pogreškom su shvatili što sljedeći put trebaju promijeniti ili prilagoditi. Shvatili su da vrlo pažljivo trebaju držati, pomicati i dodavati drvene štapiće. Kada bi došlo do zastoja trudili su se sami dokučiti što trebaju učiniti da bi prešli na sljedeći korak. Odgojiteljice nisu sugerirale rješenja sve dok djeca to nisu tražila, a čak ni onda djeci nije ponuđeno konkretno rješenje, nego su odgojiteljice pomagale postavljanjem poticajnih pitanja na osnovu kojih su djeca sama dolazila do rješenja. Po završetku izrade mosta djeca su si zadovoljno dali petice i promatrali kako izgleda njihov most.
Isti način provedbe aktivnosti smo upotrijebili za izradu padobrana i katapulta. Na kraju su djeca ocijenila mjesec Leonarda da Vincija.
Katapult Leonarda da Vincija