MJESEČNO IZVJEŠĆE ZA STUDENI, 2021.

Mjesečno izvješće za studeni 2021.

Teme: zvjezdano nebo, utrka balonima, brzi avion, kristalna pahulja

U aktivnosti zvjezdano nebo koristimo sposobnost drveta da upija vodu kako bi bez dodirivanja pomaknuli komadiće čačkalica ili šibica.

Kada stavite kapi vode u sredinu zatvorene formacije zvijezda, suha drvena vlakna u svakoj slomljenoj čačkalici upijaju nešto vodu, što uzrokuje bubrenje vlakana koja se zatim šire.
Upijanje vode u čačkalicu je posljedica kapilarnog djelovanja. Kapilarno djelovanje može se vidjeti i kod biljaka budući da one imaju mnogo žilica nalik cjevčicama koje prenose vodu od korijena prema gore do najviših listova putem kapilarnog djelovanja.

Utrku s balonima smo izabrali zato što djeca vole natjecateljske aktivnosti. Aktivnost smo proveli u srednjoj dobnoj skupini u kojoj se nalaze djeca od treće do
pete godine starosti.

 

U ovom eksperimentu fokus je na zraku i potisku. Nakon što ispustite zrak unutar vašeg balona, on stvara kretanje naprijed koje se zove POTISAK! Potisak je sila guranja stvorena energijom koja gura vaš balon skroz preko vaše špage!

S djecom smo kroz razgovor došli do zaključka da veći baloni mogu dalje i brže putovati, jer je u njima više zraka. Također smo djeci objasnili da je bitna i putanja balona, tj. smjer kojim se balon kreće. Ako ga usmjerimo prema gore, veći kut gibanja će balon usporavati, a ako ga usmjerimo prema dolje on će ići još i brže, neovisno o količini zraka u njemu.

Izrađivanje aviona od papira aktivnost je koja će uvijek biti zanimljiva, ali i aktivnost koja se može proširiti i otežati. Ovoga puta smo odlučili jako ubrzati avione.

Od papira i gumice za domaćinstvo izradili smo “uređaj” u koji smo stavili avion od papira te smo ga katapultirali jednostavnim povlačenjem stranica uređaja od papira prema van, uslijed čega je došlo do napinjanja gumice koja je pri vrhuncu napetosti odbacila papir s “uređaja za lansiranje”.

 

Ovo je zanimljiv i jednostavan pokus koji uključuje znanje i pojmove iz područja fizike, matematike i inženjerstva. Ovom aktivnošću smo htjeli djeci pokazati da se svaka aktivnost ili tema mogu produbiti i učiniti još zanimljivijima.

Djeci smo objasnili da je bitno uvijek postavljati pitanja što će se dogoditi ako nešto promijenimo/dodamo/povećamo/smanjimo te onda tu pretpostavku pokušati provesti u djelo.

Eksperiment u kojemu djeca pokušavaju dobiti kristale na pahuljama, aktivnost je koja je ujedno ispunjena prilikama za učenje, ali i zabavna.

 

Oko samog procesa izrade pahulja djeca predškolske dobi ne trebaju puno pomoći, pa tako niti oko pravljenja tekućine u koju će stavljati svoje pahulje. Kristali od soli se počinju stvarati na pahuljama tek nakon dva ili tri dana tokom isparavanja vode. Kristali natrijevog klorida (kemijski spoj koji se nalazi u kuhinjskoj soli) su kubičnog oblika. Kuhinjska sol sastoji se od sićušnih kockica koje su čvrsto povezane ionskom vezom iona natrija i klorida. Kristal soli se često koristi kao primjer kristalne strukture.

Materijali: šibice, čačkalice, voda, pipete, baloni, špaga, slamke, papiri, gumice za domaćinstvo, ukrasna žica, voda, sol, staklenke, žlica, konac, škarice

TRAJANJE: 15-25

DOB DJECE: 2-6

CILJEVI:

  • Poticati dječji interes za provođenje različitih kemijskih pokusa
  • Poticati dječju znatiželju
  • Stvoriti mogućnosti da svako dijete uči i bude uspješno
  • Objasniti važnost praćenja koraka pokusa
  • Poticati logičko zaključivanje
  • Pokazati djelovanje vode na komadiće drveta i zraka na različite predmete
  • zadovoljiti dječju potrebu za raznoliko senzorno iskustvo
  • Obogatiti dječji vokabular (hrvatski i pojmovi na engleskom)

KONKRETNI ZADACI:

  • Pripremiti potrebne materijale
  • Prilagoditi prostor u sobi dnevnog boravka i napraviti “staze” od špage za utrku balonima
  • Izraditi avione od papira
  • Usvojiti nazive predmeta i radnji na engleskom jeziku
  • Izraditi pahulje od ukrasne žice

ISHODI:

  • Razvijanje samostalnosti
  • Proširivanje dječjih znanja o kemijskim procesima
  • Proširivanje dječjih znanja o zakonima fizike
  • Istraživanje svojstva vode i soli
  • Interdisciplinarnost u dječjim aktivnostima slobodnog izbora
  • Razvijanje vršnjačke suradnje

 

Provele: Dina Lalić, Valentina Lovrić i Ana Livaja

Engleski jezik: Eugenija Nemeth

Budući da smo CLIL sadržaje uveli prije više od godine dana, nije više potrebno prevoditi uputstva kao npr. Cut the paper/Use the scissors/Show me…./ Point to…/ Can you give me…/ Let it go/ ili pitanja kao npr. What is this?/Where is…/ Do you know…/What do you think…

Isto tako djeci su poznati pojmovi kao što je balloon, airplane, water, star. Nove riječi koje smo naučili su salt and straw, a uveli smo i nove pojmove: pipeta – pipette , špaga – string, staklenka – glass jar,  čačkalica – toothpick i šibica – match.

Evaluacija:

Aktivnost zvjezdano nebo djeci je bila zanimljiva, jer je voda razmaknula štapiće i tako formirala zvijezdu. U njihovoj dobi nije bitno razumijevanje procesa eksperimenta koliko efekt iznenađenja koji smo ovom aktivnošću postigli.

Utrka balona je aktivnost koju smo dorađivali tijekom same aktivnosti.  Prvo smo slamke stavili na vunu pa je slamka zbog debljine vune nailazila na otpor te baloni nisu stizali do cilja. Kada smo slamke stavljali na konac, baloni su bili puno brži. Kod ove aktivnosti uočili smo da mlađa djeca nailaze na problem pri puštanju konca. Zadatak im je jednom rukom držati konac, a drugom balon i na određeni znak pustiti samo balon. Većina djece u dobi od 3 godine je istovremeno puštala i konac i balon tako da eksperiment nije imao očekivani tijek.

Aktivnost katapultiranja aviona pomoću papira i gumice je privukla veću pozornost dječaka nego djevojčica. Njihova pažnja je bila usmjerena na izradu i na rezultat njihova rada. Oduševljenje su pokazali kada je aktivnost dovršena i kada su vidjeli koliko brzo i daleko taj papirnati avion može odletjeti. Djevojčicama je trebala veća pomoć pri izradi samog aviona, odnosno pri savijanju papira pod pravim kutevima, dok su dječaci već sami pokušavali i prije aktivnosti samostalno izraditi neku vrstu aviona. Obzirom da nisu toliko precizni u pravilnom savijanju papira, bila im je potrebna pomoć odgojiteljice da linije budu ravne kako bi se postigao što točniji oblik aviona. Najviše postavljenih pitanja je bilo kako je to moguće? Za nekolicinu djece ovo je bila izazovnija aktivnost jer još nisu toliko spretni u savijanju papira.

Eksperiment u kojem smo pokušali napraviti kristalnu pahulju djeci je do sad bio najuzbudljiviji znanstveni eksperiment gdje su pokazali visoku razinu koncentracije i pažnje pri izvođenju svih koraka eksperimenta. Pažljivo su poslušali upute prije početka, što je bilo vidljivo tijekom provedbe eksperimenta, jer nisu žurili u koracima. Tijekom cijelog procesa pripreme i izrade pahulja djeca su razgovarala o materijalima, količinama, postupcima koje trebaju učiniti i pritom su bili jako veseli te smo sticali dojam da se djeca osjećaju vrlo ozbiljno i kompetentno izvodeći ovaj eksperiment. Djeci smo objasnili da je sam proces eksperimenta kratak i da ćemo trebati  promatrati zvijezde u staklenkama nekoliko dana, jer za nastanak kristala treba proći određena količina vremena.