TEME: – majstor -graditelj, putujuća duga, vulkan iz jabuke, lava lampa, Oobleck, eksperiment sa sapunom i paprom
STEM and CLIL Activity: POLAROID – YouTube
Projekt “Integracija STEM sadržaja i engleskog jezika pomoću CLIL metode” započeli smo aktivnostima pretežito iz područja znanosti, jer smo uvidjeli količinu interesa kod djece za upravo takve aktivnosti. U aktivnosti smo uključili i jednu inženjerskom aktivnost.
Aktivnosti smo proveli su sve tri skupine.
Aktivnosti u skupini Majstori – graditelj, putujuća duga, vulkan iz jabuke i lava lampa provedene su u najmlađoj odgojnoj skupini Majstori u kojoj borave djeca u dobi do navršene tri godine. Svaku aktivnost odgojiteljica je pomno isplanirala te prilagodila cijeli proces svakog eksperimenta dobi djece u svojoj skupini.
Kroz aktivnost putujuća duga djeca na zanimljiv način uče osnovne boje te se potiče interes za provođenjem drugih znanstvenih eksperimenata. Pokusi vulkan iz jabuke i lava lampa djeci na jednostavan i zoran način približavaju pojam kemijske reakcije i kemijski process te potiču razvoj koncentracije, sposobnosti uočavanja i stvaraju efekt iznenađenja.
Aktivnosti Oobleck i eksperiment sa sapunom i paprom provedene su u srednjoj odgojnoj skupini Bistrići te starijoj mješovitoj odgojnoj skupini Genijalci . Obje aktivnosti su također iz područja znanosti, a odabrali smo ih kako bismo na samom početku projekta zaintrigirali djecu te ih potaknuli za daljnje sudjelovanje. Na ovaj način djeca se potiče da s nestrpljenjem i uzbuđenjem očekuju sljedeće aktivnosti te da na osnovu prethodnih iskustava stvaraju pretpostavke (predviđaju) moguće ishode sljedećih pokusa. Osim toga, aktivnost sa sapunom i paprom je važna životna aktivnost kroz koju se djecu uči kako pravilno prati ruke, što smo povezali sa situacijom vezanom uz Covid-19.
MATERIJALI:
TRAJANJE: majstor – graditelj (prema interesu djece)
Putujuća duga 20 min
Vulkan iz jabuke 20 min
Lava lampa 15 min
Oobleck 40 min
Eksperiment sa sapunom i paprom 35 min
DOB DJECE: 0-3, 3-5, 4-7
CILJEVI:
- Razvoj analitičkog razmišljanja
- Povezivanje sadržaja sa životnim situacijama
- razvoj komunikacije
- razvoj motivacije
- poticanje kreativnosti i učenja kroz propitivanje i istraživanje
- zadovoljavanje dječje potrebu za raznolikim senzornim iskustvima
- poticanje dječje samostalnosti
- razvoj vizualne percepcije
- učenje poštivanje pravila i dogovora
- poticanje interesa za znanost
KONKRETNI ZADACI:
- Pripremiti materijal
- Objasniti djeci postupak izvedbe eksperimenta
- Istražiti kemijske reakcije i procese
- Verbalno izraziti osjećaje, potrebe, mišljenja i pitanja kroz aktivnosti
- Obogatiti dječji vokabular (hrvatski i pojmovi na engleskom)
- Poticati djecu na promišljanje postavljajući poticajna pitanja tijekom izvođenja pokusa
- Razvijati vršnjačku suradnju
- Razvijati logičko zaključivanje
MATERIJALI:
- Lego duplo kocke
- Jabuka
- Ocat
- Soda bikarbona
- Deterdžent za posuđe
- Prehrambena boja
- Voda
- Ubrusi
- Čaše
- Kukuruzni škrob
- Staklenka
- Ulje
- Šumeće tablete
- Tekući sapun
- Mljeveni crni papar
Primjer materijala za aktivnost Lama lampa:
Plan i razrada aktivnosti: Valentina Lovrić, Ana Livaja, Dina Lalić
Engleski jezik: Eugenija Nemeth
Provele: Valentina Lovrić, Ana Livaja
EVALUACIJA:
Svaka od aktivnosti djeci je bila izrazito zanimljiva. Kod djece u dobi od 0 – 3 godine uspjeli smo postići efekt iznenađenja. Sva djeca te dobi vrlo su rado sudjelovala u aktivnostima s odgojiteljicom. Odmah nakon prve odrađene aktivnosti primjetili smo da ih privlače boje i šarenilo pa smo nastavili s takvim aktivnostima. Aktivnosti smo ponavljali kroz tjedan, ali nije bilo potrebe da se produljuju, jer djeca te dobi nemaju preveliku koncentraciju. Ono na čemu bismo trebali poraditi je poticanje djece na veću verbalizaciju.
Vulkan iz jabuke
Kod djece u dobi od 3 – 5 godina i od 4 – 7 godina aktivnosti su naišle na veliko odobravanje. Vrlo lako su pamtili nove riječi na engleskom jeziku i pokazali veliki interes za suradnju. Za Oobleck kod mlađe djece trebamo produžiti trajanje aktivnost, jer im se jako svidjela takva vrsta igre. Eksperiment sa sapunom i paprom je bio pun pogodak. Roditelji su nam rekli kako su djeca kući htjela ponoviti eksperiment kako bi im pokazali kako sapun tjera bakterije. Vrlo je važno napomenuti da im je ta aktivnost bolje i slikovitije objasnila važnost pranja ruku, naročito u vrijeme pandemije.
Oobleck
CLIL metodu smo primijenili kod svih aktivnost na način da smo imenovali konkretne materijale na engleskom jeziku. Ovaj način ja idealan zato što djeca mogu odmah zorno povezati predmet koji vide s engleskom rječju koju odgojiteljica izgovara. Tako npr. Kada pokazujete jabuku (apple) možete podići jabuku i reći apple. Tu jabuku možete dati jednom djetetu i tražiti da dijete ponovi riječ na engleskom. Kod manjih grupa možete reći djeci da daju jabuku prijatelju do sebe na način da kažu Here is an apple (kada se radi o djeci koja mogu sama producirati čitave rečenice) ili samo apple ako se radi o maloj djeci jasličkog uzrasta.
Nadalje, odgojiteljice su koristile određene često ponavljanje fraze na engleskom jeziku, što će se nastaviti tijekom održavanja čitavog projekta. Te su fraze npr. Look at this!, What is this? Can you see it? Can you feel it?
Važno je da odgojitelji utvrde koje rečenice, izraze ili riječi su u neprestanoj uporabi te da ih govore na engleskom jeziku.
U nekim slučajevima kada se radi o objašnjenju tijeka pokusa odgojiteljice su prvo objasnile pokus na hrvatskom jeziku kako ne bi došlo do nejasnoća, a zatim su, izvodeći pokus, koristile engleski jezik.
Na kraju svake aktivnosti djeca u skupinama Bistrići i Genijalci su pomoću emotikona koji označavaju osmjeh, ravnodušnost i tugu ocjenjivala aktivnost. Aktivnosti su ocjenjene emotikonima koji označavaju sreću. Smatramo da su razlozi za to sljedeći: šarenilo boja, entuzijazam odgojiteljica, poticanje, efekt iznenađenja, novina doživljaja i iskustva, povezivanje pokusa s realnošću (sapun i papar), ponos zbog naučenog (djeca su objašnjavala roditeljima kako se pravilno peru ruke).