Izvješće za siječanj 2022.
Teme: visoki toranj; pahulja od marshmallowa; pokus s vodom, čašom i papirom; pokus sa ledom i solju; coin drop
STEM aktivnosti izvrsne su za poučavanje rješavanja problema. STEM izazovi također pružaju priliku za napredak i razvoj kad dođe do pogreške u procesu, jer djeca će zasigurno u nekom trenutku pogriješiti, a pogreška dio je učenja i izazova. U aktivnosti građenja visokog tornja djeca će se susresti s brojnim padovima strukture i isto toliko prilika za novi početak. Svaki taj početak nova je prilika za drukčiji pristup, za nadogradnju prošlog pokušaja, iskustveno učenje, hvatanje u koštac s frustracijom te razvijanjem strpljenja i izdržljivosti.
Ova aktivnost odična je za poticanje dječjeg rada u paru ili skupini, u razvijanju međusobne komunikacije i razvijanju vršnjačke suradnje. Ovom aktivnošću djeca razvijaju svoje inženjerske kompetencije: dizajn i inovacije te matematičke: mjerenje veličine.
Pahulja od marshmallowa još je jedna zanimljiva i izazovna aktivnost za naše predškolce.
Prije izrađivanja pahulja podsjetili smo djecu kako sve snježne pahulje mogu izgledati te im objasnili da pokušaju od pripremljenih materijala izraditi jednu. Bez sumnje u svoje sposobosti djeca su krenula s izradom pahulja, koje su vrlo brzo bile i gotove. Ova aktivnost dobra je za razvoj vizualne percepcije, za eksperimentiranje s različitim građevnim materijalima, kao što su marshmallow i čačkalice ili štapići i jačanje fine motoričke sposobnosti male djece. Također, ova aktivnost omogućuje djeci da istraže koje vrste oblika čine čvršće strukture. Matematika je uključena u ovu aktivnost na način da djeca moraju planirati koliki razmak će ostavljati između štapića i marshamllowa kako bi dobili, primjerice, pahulju s pet ili šest krakova, te koliko marshmallowa im je potrebno za cijelu pahulju ako su na svakom kraku po dva marshmallowa.
Lateks rukavicu napunili smo vodom i stavili u zamrzivač. Sutradan smo rasjekli rukavicu i maknuli je s leda te led stavili u plitku plastičnu posudu.
Djeci smo prvo dali da opipaju teksturu leda, a zatim svakome dali žličicu i sol i uputu da posipaju sol po ledu.
Zatim su opet trebali opipati led. Primijetili su kako je led hrapav i pun rupica koje su nastali zbog djelovanja soli na led. Sami su došli do zaključka da zato i služba za održavanje ceste posipa ceste solju kako cesta ne bi bila skliska, čime smo aktivnost povezali sa situacijom iz stvarnog života. Nakon toga dali smo im medicinsku špricu i toplu vodu kako bismo usporedili što brže topi led. Ova aktivnost odlična je za razvijanje kognitivnih sposobnosti i istraživačkog duha kod djece.
Aktivnost s vodom i papirom je aktivnost u kojoj istražujemo zakone fizike. Zadatak je čašu napuniti vodom i na vrh staviti komad tvrđeg papira koji će imati svrhu poklopca. Kada čašu s vodom okrenemo naopaku, zrak iz čaše stvori pritisak na papir te papir ne propušta vodu van.
Za aktivnost coin drop potrebni su nam čaša, komad tvrđeg papira i kovanica. Na praznu čašu stavili smo komad hamer papira i na njega kovanicu. Zatim smo pitali djecu što misle da će se dogoditi ako udarimo papir, hoće li kovanica odletjeti zajedno s papirom ili će upasti u čašu. Kovanica je nakon što udarite rub papira upala u čašu.
Materijali: kartonski tuljci, papirnati tanjuri, metar, drveni štapići, čačkalice, marshmallow, čaša, voda, plastična plitka posuda, hamer papir, voda, lateks rukavica, plastična plitka posuda, voda, sol, žličica, šprica, kovanica, papir, čaša
Trajanje: 30-45 min
Dob djece: 3-6
Ciljevi:
- razvijati znanja iz područja znanosti, tehnologije, inžinjerstva i matematike
- razvijati istraživački duh
- poticati postavljanje pitanja i rješavanje problema
- razvijati odnose s vršnjacima
- razvijati taktilnu i vizualnu percepciju
- pokazati djelovanje soli na vodu
- zadovoljiti dječju potrebu za raznoliko senzorno iskustvo
- razvijati dječju preciznost i točnost
- obogatiti dječji vokabular (hrvatski i pojmovi na engleskom)
Zadaci:
- Pripremiti potrebne materijale
- Objasniti djeci važnost slijeđenja koraka pokusa/zadatka
- Usvojiti nazive predmeta i radnji na engleskom jeziku
- Omogućiti djeci poticajno okruženje i raznolik izbor materijala
- Omogućiti stjecanje iskustva istraživanjem odnosa i veza među predmetima
- Omogućiti dječju suradnju
Ishodi:
- Razvijanje samostalnosti
- Proširivanje dječjih znanja o kemijskim procesima
- Proširivanje dječjih znanja o zakonima fizike
- Istraživanje svojstva vode i soli
- Interdisciplinarnost u dječjim aktivnostima slobodnog izbora
- Razvijanje vršnjačke suradnje
- Povećati interes za slične aktivnosti
Provela: Valentina Lovrić, Dina Lalić, Ana Livaja
Engeski jezik: Eugenija Nemeth
Tijekom siječnja 2022., koji je i zadnji mjesec provođenja projekta, upute i objašnjenja starijoj grupi djece smo davali na engleskom jeziku. U srednjoj dobnoj skupini upute dajemo i na engleskom i hrvatskom jeziku ukoliko primjetimo da djeca ne razumiju. U tom slučaju djeca i sama pitaju što trebaju napraviti iako prvo pogledaju oko sebe da vide što drugi rade ili pitaju prijatelje, a tek onda odgojiteljicu.
Evaluacija:
Aktivnost izrade visokog tornja od tuljaka i tanjura djeci je bio vrlo uzbudljiv zadatak. Prije početka gradnje nisu si zadavali posebne ciljeve, odnoseći se na visinu strukture. Krenuli su graditi i gradili su dok se struktura ne bi srušila pa bi započeli ponovno. Bilo je stvarno zanimljivo gledati djecu kako rade i smišljaju nove strategije kada im je struktura pala. Radili su u parovima. Nismo ih poticali pitanjima na promišljanje, jer su bili vrlo uspješni u samostalnom građenju. Od svih parova, samo jedan par je trebao pomoć jer nisu mijenjali svoju strategiju građenja, unatoč uzastopnom rušenju tornja nakon sagrađenih tek nekoliko “katova”. Njima je bila potrebna konkretnija uputa, poput: “Pokušajte tuljke staviti u širem razmaku na tanjuru pa pogledajte što će biti sa stabilnošću tornja.” Djeca su bila oduševljena svojim visokim tornjevima koju si bili višlji od njih samih, što su i izmjerili metrom koji smo im pripremili.
Snježne pahulje od štapića i marshmallowa djeci su bila zabavna i pomalo izazovna aktivnost. Trebalo je dobro promisliti koliko štapića žele, ili trebaju, iskoristiti da bi dobili strukturu nalik pahulji. Djeca nisu tražila pomoć pri izradi pahulja, što je i bilo za očekivati. Pokazali su kreativnost i snalažljivost, ali i brzinu izrade i završetka aktivnosti. Neki su bili zadovoljni rezultatom čim je struktura bila nalik pahuljama, dok su neki eksperimentirali, pa su pokušavali učiniti i 3D pahulju, te joj dodavali sve više štapića i marshamllowa dok ta pahulja nije postala velika kao površina stola. Svi su bili zadovoljni i ponosni svojim pahuljama te ih je bilo teško odvojiti od stola s materijalima.
Topljenje leda solju je aktivnost koja je djeci bila izrazito zabavna. U toj dobi (3-4 godine) vrlo im je važan taj taktilini dio ove aktivnosti, a isto tako im je omiljena igra s vodom što je u ovoj aktivnosti bila odlična kombinacija. Iznenadilo nas je koliko su se djeca zadržala na ovoj aktivnosti, čak su sama napravila natjecanje tko će prije otopiti led, jedna skupina koristeći led ili druga koristeći toplu vodu.
Aktivnost s vodom i papirom je prvi put bila neuspješna, omjer čaše bio je prevelik pa papir nije podnio toliku količinu tekućine. Djeci je bilo zanimljivo jer smo skoro svi nakon tog pokušaja bili mokri. Zamijenili smo čaše i eksperiment nam je uspio. Djeci je bilo zanimljivo jer inače znaju da papir propušta vodu i gubi svoju teksturu kada se smoči. Također, neki su pretpostavili da će se papir smočiti te da će voda iscuriti iz čaše kada ju okrenemo naopako, dok su neki donijeli točne pretpostavke.
Coin drop je bila vrlo zabavna aktivnost za djecu. Okušali su se i sami. Zanimljivo je bilo primijetiti kako su starija djeca odmah shvatila kako treba udariti papir i uspijevala iz prvog pokušaja dok su mlađa djeca na različite načine pokušavala odraditi aktivnost i ponekad došla do istog ishoda.