Teme: nevidljiva tinta, leteći čovjek, LEGO sunčani sat, Bee-bot u labirintu
Kemijski pokusi su djeci zanimljivi zato što često završe na iznenađujuć način. Kao inspiracija poslužio nam je način na koji je Leonardo da Vinci osigurao tajnost svojih zapisa i izuma. Naime, Leonardo je osmisli ‘nevidljivu tintu’. Od tada je razvijeno mnogo različitih recepata za nevidljivu tintu, a svi se temelje na kemijskim reakcijama koje omogućavaju da jedan sastojak tinte bude vidljiv. Vrsta kemijske reakcije može se razlikovati, ali svaka završi tako da jedna komponenta postane vidljiva te omogući vidljivost tinte.
Nakon istraživanja pokušali smo provesti znanstveni pokus koji uključuje sodu bikarbonu, vodu i sok nekog tamnijeg, kiselijeg voća poput grožđa ili borovnice, kako bismo došli do zaključka možemo li i mi pisati tajne poruke koje nitko neće moći tako lako otkriti.
Sljedeću smo aktivnost proveli u duhu da Vincija pa smo izabrali jedan od njegovih izuma koji je bio rezultat njegove opsesije letenjem. Pretvorili smo se u inženjere te smo od kartona izradili krila koja smo pomoću špage pričvrstili djeci na ruke i leđa. Ključ uspješne izrade jest prikupiti sva znanstvena znanja koja posjedujemo, kreativne ideje, produktivne razgovore o zadanoj temi, korake u projektiranju, testiranju i izradi. Kad se svi ti elementi spoje, inženjeri će vjerojatno doći do uspješnih dizajna. Obzirom na naše i dječje kompetencije, sav dogovor je bio usmen, te su djeca istovremeno predlagala i pretpstavljala ishode te paralelno izrađivala krila. Sve dječje ideje i prijedloge odgojiteljica je zabilježila te ćemo ih pokušati realizirati u sljedećoj aktivnosti.
Sunčani sat vjerojatno je najstariji instrument koji su ljudi koristili za određivanje vremena. Sve što trebate je uspravan štap postavljen u zemlju s malim kamenjem koje označava vrijeme. Korištenjem LEGO kockica za izradu sunčanog sata, dodajete građenje (inženjerstvo) u ovu jednostavnu aktivnost. Djeci je bila nevjerojatna ta ideja da možemo koristiti Sunce kako bismo odredili koliko je sati u danu. LEGO sunčani sat također je pokazao kako je dužina sjene ujutro bila veća, a do podneva se znatno smanjivala. Onda je do kasno poslijepodne opet postala veća! Još jedno zapažanje bilo je da se sjena kretala u smjeru kazaljke na satu. Zato suvremeni satovi imaju brojeve postavljene u pravoj rotaciji.
Bee-bot je u našem vrtiću stekao status najpoželjnije igračke od trenutka kada su ga djeca prvi put počela koristiti. Bee-bot je odlično osmišljen alat za podučavanje početnog programiranja djece predškolske dobi. Ne samo da se može koristiti za početno programiranje, nego odgojiteljima može poslužiti u kreativnom podučavanju. U početku ćete se možda osjećati ograničeno zadanom duljinom pokreta i skretanjima od 90 stupnjeva koje robot čini, ali čini se da djeci to ne smeta, a jednostavna programska struktura omogućuje djetetu da brzo savlada pokrete, što znači da se možete više koncentrirati na korištenje Bee-bota kao vozila za proširenje drugih područja učenja. Osnovni uzorak rešetke prema naprijed / natrag / ulijevo / udesno znači da možete nacrtati različite labirinte, napraviti ih poljepljive krep trake ili jednostavno obojenih listova papira na podu. Labirint možete brzo prilagoditi tako da vrlo lako postane dulji ili čak koristiti stolice u svojoj sobi za stvaranje tunela.
MATERIJALI: posuda, soda bikarbona, voda, blok papir, kistovi, štapići za uši, sok, karton, škare, špaga, LEGO kockice, LEGO podloga, Bee bot, podloga s nacrtanim labirintom
TRAJANJE: 30-45 min
DOB DJECE: 4-6
CILJEVI:
- Razvijati istraživački duh
- Objasniti važnost praćenja koraka pokusa
- Poticati dječji interes za provođenje različitih kemijskih pokusa
- Poticati dječju znatiželju
- Razvijati znanja iz područja znanosti, tehnologije, inžinjerstva i matematike
- Poticati logički način razmišljanja
- Poticati kreativnost i maštu
- Poticati postavljanje pitanja i rješavanje problema
- Poticanje aktivnog sudjelovanja u nastavnom procesu
KONKRETNI ZADACI:
- Pripremiti potrebne materijale
- Objasniti djeci važnost slijeđenja postupka dizajna
- Izraditi nevidljivu tintu
- Izraditi krila prema nacrtima Leonarda da Vincija
- Usvojiti nazive predmeta i radnji na engleskom jeziku
- Izraditi sunčani sat
- Izraditi labirint za Bee bota
ISHODI:
- Unapređenje grube i fine motorike
- Unapređenje točnosti
- Razvoj motoričke i kognitivne sposobnosti
- Produbljivanje suradnje i komunikacije između odgojitelja i djeteta, te djeteta i djeteta
- Poticanje interesa za slične aktivnosti
- Proširivanje dječjeg znanja o kemijskim procesima, o vrstama živih bića i neživih predmeta koje imaju mogućnost letenja i o tome kako pomoću Sunca možemo znati koliko je sati
PROVELA: Dina Lalić, Valentina Lovrić i Ana Livaja
Engleski jezik: Eugenija Nemeth
Engleski jezik
Tijekom uvoda u sve navedena aktivnosti koristili smo kao i do sada engleski jezika za:
- Pozdrave: Hello, Good morning, Good-bye, See you on Tuesday/ Thursday/next week.
- Imperativ: Let’s make a pair of wings/invisible ink/a sundial.
Let’s programme the Bee-bot.
Let’s go outside to check on our sundial.
- Rečenice kao npr. Who is this? (Leonardo da Vinci)
What is this? ( a sundial, a pair of wings, inivisible ink)
Can you see anything? No, I can’t./ Yes, I can.
EVALUACIJA:
Kad su djeca čula da ćemo pokušati napisati njihova imena s nevidljivom tintom nisu pokazala preveliko oduševljenje. Međutim, kako su počeli koristiti materijale koje im je odgojiteljica pripremila i shvatili da ono s čime pišu ne ostavlja trag, vidjelo se da su začuđeni i da nestrpljivo čekaju krajnji rezultat svoga rada. Prvo su štapićima koje su umočili u pastu napravljenu od sode bikarbone i vode napisali svoje ime na komad papira. Potom su pričekali da se papiri osuše te su preko toga kistovima nanosili sloj soka od borovnice. Na nekim papirima su se više nazirala napisana slova, a na nekima manje. Došli smo do zaključka da je trebalo koristiti deblji sloj paste, da je trebalo više vremena sačekati da se papir potpuno osuši te da smo trebali izabrati koncentriraniji sok. Za sljedeći put odlučili smo pokušati istu aktivnost, no s drugim materijalima (70%-ni alkohol, voda, prah kurkume).
Svako dijete zasigurno u jednom trenutku poželi da može poletjeti. Odlučili smo im približiti moć letenja, u okviru naših i njihovih mogućnosti kroz ovu jednostavnu inženjersku aktivnost. Velik komad kartona smo izrezali u obliku ptičjih krila, no mogućnosti i količina različitih oblika krila su brojne. Zatim su djeca pomoću škarica izbušila rupice u kartonu kroz koje smo provukli špagu, koju ćemo kasnije moći privezati djeci uz ruke i ispod pazuha (kako bi mogli krila nositi kao ruksak). Funkcionalnost naših krila testirali smo na dvorištu vrtića. Nažalost, nijedno dijete nije uspjelo poletjeti dalje od onog mjesta na koje su naumili skočiti, no radost i uzbuđenje vidljivo na njihovim licima odgojiteljici je pokazalo da je aktivnost bila i više nego uspješna.
Aktivnost izrade sunčanog sata zahtijevala je malo više pripreme, ali samo kod izračuna gdje će se postaviti kockice za svaki sat na samoj podlozi i odrediti sredinu podloge za izgradnju uspravne “kazaljke”. Ovdje su djeca trebala priličnu pomoć odgojiteljice, no to ih nije sputavalo u namjeri niti ih je obeshrabrilo. Zajednički smo izgradili naš vlastiti sunčani sat te ga testirali na dvorištu našeg vrtića. Podesili smo alarm na svakih sat vremena te smo tad izašli na dvorište da na našem satu postavimo kockice za taj sat. Idući dan smo naš sunčani sat koristili za orijentaciju prilikom jutarnjeg igranja na dvorištu kako bismo odredili koliko je vremena ostalo za igru, prije nego moramo ući unutra kako bi se stigli pripremiti za ručak.
Dizajn i namjena Bee bota u potpunosti zaokupljaju dječju pažnju te se može primjetiti velika usredotočenost djece prilikom provođenja aktivnosti koje uključuju korištenje Bee bota. Djeci smo ovog puta ponudili jednostavniju verziju robota, prilagođenu dobi djece koja su sudjelovala u aktivnosti (djeca u dobi od 4-6). Radili su u parovima kako bi pomagali jedni drugima ukoliko se jedno dijete u paru zbuni ili nije sigurno u redoslijed zadavanja naredbi pomoću gumbića na Beebotu. Većinom su djeca dolazila od starta do cilja bez poteškoća te su korektno čekala svoj red i prepuštala red sljedećm djetetu. Aktivnost smatramo uspješnom jer vidimo napredak u upravljanju robotom Bee botom, ali i napredak u razvoju socioemocionalnih sposobnosti pojedine djece.
