MJESEČNO IZVJEŠĆE ZA PROSINAC, 2021.

Mjesečno izvješće prosinac, 2021.

Teme: fizika: trenje i nagib, piramida od čaša, gumice i špage, pomicanje loptice pomoću zraka, polarni medvjed (kreativnost, matematika i znanost)

U ovoj aktivnosti iskoristite autiće kako biste na zabavan način uputili djecu u teme iz fizike, a to su nagib i trenje. Koristeći malobrojne materijela djeci možete približiti pojam kuta, razlike u nagibima, trenje i brzinu. Možete upotrijebiti tkaninu, palentu rižu i obični karton kako biste objasnili što je trenje, kako između predmeta nastaje veće, a kako manje trenje. Osim ovih materijala možete koristiti papir za brušenje, pijesak, pa čak i zemlju. Poželjno je da unaprijed odredite koliko različitih vrsta rampi ćete imati kako biste s djecom mogli bilježiti predviđanja i rezultate. Aktivnost možete započeti bez prethodnih uputa djeci kako biste vidjeli što će oni prvo učiniti s ponuđenim materijalima i do kojih spoznaja će samostalno doći.

Djeca su svojim zapažanjima dolazila do zaključaka da rampa koja je pod većim kutem omogućava autiću da brže dođe do cilja, od rampe koja ima manji nagib, tj postavljena je pod manjim kutem. Razlike u trenju i materijalima djeca nisu u tolikoj mjeri zapazila, jer se ipak ovdje radi samo o igračkama koje nemaju dovoljno težine da trenje između autića i površine dođe do izražaja. No, primijetili su da točkovi autića više zapinju na podlozi koja je od riže nego na podlozi od sitnije palente.

Kako bismo djeci omogućili izazovniju aktivnost slaganja čaša odlučili smo im pokazati drukčiji način slaganja koji ne uključuje njihove ruke (šake). Prethodno smo izradili pomagalo od špage i gumice koje služi za podizanje i spuštanje čaša. Djeci smo demonstrirali bez detaljnjih verbalnih uputa na koji način se koristi pomagalo. Trebalo im je vrlo malo vremena da shvate princip korištenja pomagala i način pomicanja čaša, no svejedno im nije bilo lako graditi piramidu na ovaj način. Unatoč zahtjevnosti ove aktivnosti djeci je ovo bila zabavna aktivnost. Jedan od ciljeva ove aktivnosti bio je razvijati rad u paru i dogovor s vršnjacima što dolazi do izražaja u sličnim aktivnostima, jer manjak komunikacije dovodi do odgode dolaska do rješenja ili cilja.

Nešto što je uvijek oko nas i dok ne razmišljamo o tome, jest zrak. Stoga smo odlučili djeci približiti svojstva zraka na zabavan znanstveni način. Prethodno smo izradili puhalice od slamki i hamer papira. Pripremili smo različite loptice, od stiropora, aluminijske folije i mekane pamučne loptice. Djecu smo upitali što misle da se može učiniti s tih nekoliko predmeta. Djeca su dolazila do raznih kreativnih ideja, ali nisu mislili da se loptice mogu pomicati pomoću izrađenih puhalica. Nakon demonstracije djeca su uzbuđeno čekala svoj red da pokušaju pomoću zraka učiniti da njihove loptice levitiraju.

Stigla je zima pa smo učenje o načinu života tijekom zime proširili uz STEM aktivnost koja je potaknula kod djece razvoj kreativnosti, fine motorike šake, učenje o oblicima i usavršavanje znanja o anatomiji lica. Uz pomoć kruga i polukruga izrezanih od hamer papira različitih boja, izrađivali smo glavu polarnog medvjeda. Dječji zadatak je prvo bio obojiti najveći krug, zatim na taj krug smjestiti manji koji predstavlja njušku, dva polukruga koja predstavljaju uši, zatim manje krugove koji predstavljaju oči i nos. Posljednji zadatak bio je flomasterom nacrtati usta na medvjeđe lice. Bilo je zanimljivo promatrati djecu kako smještaju različite dijelove lice na njihova mjesta bez ikakvih dobivenih uputa ili uz minimalnu pomoć odgojiteljice.

Materijali:

  • Karton, ljepilo, palenta, riža, tkanina, autići
  • Plastične čaše, špaga, gumica za domaćinstvo
  • Slamke, hamer papir, kuglice od stiropora, loptice od aluminijske folije, pamučne loptice
  • Plavi, bijeli i crni hamer papir, bijela tempera, crni flomaster

TRAJANJE: 30-45 min

DOB DJECE: 3-6

CILJEVI:

  • Razvijati istraživački duh
  • Objasniti važnost praćenja koraka pokusa
  • Poticati dječji interes za provođenje različitih pokusa
  • Poticati dječju znatiželju
  • Razvijati znanja iz područja znanosti, tehnologije, inžinjerstva i matematike
  • Poticati logički način razmišljanja
  • Poticati kreativnost i maštu
  • Poticati postavljanje pitanja i rješavanje problema
  • Poticati aktivno sudjelovanje u procesu
  • Poticati vršnjačku suradnju i komunikaciju dijete-dijete

KONKRETNI ZADACI:

  • Pripremiti potrebne materijale
  • Objasniti djeci važnost slijeđenja postupka pojedine aktivnosti
  • Izraditi staze od različitih materijala
  • Izraditi predmet koji će služiti za pomicanje loptica pomoću zraka
  • Usvojiti nazive predmeta i radnji na engleskom jeziku

 

ISHODI:

  • Unapređenje grube i fine motorike
  • Unapređenje točnosti
  • Razvoj motoričke i kognitivne sposobnosti
  • Produbljivanje suradnje i komunikacije između odgojitelja i djeteta, te djeteta i djeteta
  • Poticanje interesa za slične aktivnosti
  • Proširivanje dječjeg znanja o zakonima fizike (trenje, nagib, gravitacija, ravnoteža, strujanje zraka) i anatomiji

PROVELE: Dina Lalić, Valentina Lovrić i Ana Livaja

Engleski jezik: Eugenija Nemeth

Sve upute i pitanja su bili na engleskom jezik. Tek kada smo primijetili da nitko od djece ne razumije pitanje ili uputu, preveli bismo ih na hrvatski jezik.

U prvoj aktivnosti smo uveli komparativ pridjeva: faster. Which car is faster? Which car do you think will be faster? Why is this car faster?

U drugoj aktivnosti smo uveli riječ ‘gadget’ (sprava, naprava) za pomagalo koje su djeca koristila za izgradnju piramide. Ovaj pojam smo proširili na njegovu sveopću primjenu za bilo koje pomagalo. Objasnili smo da danas koristimo many gadgets in our kitchen, classroom, and everyday life. Djeca su nabrojala koje naprave ona koriste, a koje bi se mogle uklopiti u navedeni pojam.

U trećoj smo aktivnosti uveli riječ air i povezali je se glagolom blow: blow some air through the straw. U prostoriji smo pronašli air conditioner.

U aktivnosti izrade polarnog medvjeda ponovili smo riječi ‘circle’, ‘eye’, ‘eyes’, ‘ear’, ‘nose’, naučili smo ‘polar bear’, te smo ponovili pridjeve ‘big’ i ‘small’ i njihove oblike u komparativu ‘bigger’ i ‘smaller’.

Evaluacija:

Korištenje djeci omiljenih igračaka u svrhu istraživanja i bavljenja znanstvenim radnjama uvijek pobuđuje znatiželju i potiče sudjelovanje u aktivnostima. Aktivnost istraživanja nagiba i trenja djeci je bila vrlo zabavna i moglo se vidjeti da je nisu shvatili toliko ozbiljno kao što bi bilo s nekom aktivnošću gdje istražujemo kemijske procese i vršimo pokuse. Svakako smo došli do nekoliko željenih zaključaka kao npr. što je veći nagib to se autić giba brže, te što je grublja površina po kojoj se autić giba, stvara se više trenja što usporava autić. Djeca su bez puno pomoći i pitanja sama došla do zaključaka.

Piramida od čaša djeci se na prvu činila prejednostavnim zadatkom, međutim kad smo im objasnili na koji način trebaju sagraditi piramidu (pomoću izrađenog pomagala od špage i gumice), osvijestili su da je pred njima teži zadatak od očekivanog. No, to ih nije spriječilo u pothvatu i nakon puno pokušaja i pogrešaka uspijevali su u svojim namjerama. Primijetili smo da vrlo malo komuniciraju sa svojim parom te smo im na to i ukazali, jer je za gradnju piramide važna suradnja i dogovor kako bi se došlo do najboljeg rješenja.  

Djeca su aktivnost pomicanja loptica pomoću zraka naposljetku shvatila kao još jednu igračku u kojoj su zaista uživali. Trebalo im je nekoliko pokušaja dok nisu došli do potrebnih informacija, kojom jačinom trebaju upuhivati zrak kroz slamku, na kojem položaju treba loptica biti unutar tuljka kako bi ju zrak pokrenuo i sl. Kada su usavršili sve navedene korake uživali su u ovoj aktivnosti te su vremenom sponatno organizirali natjecanje, tko može duže puhati i čija loptica će biti više u zraku. Smatramo ovu aktivnost uspješnom, jer su djeca došla do svih očekivanih zaključaka i planiranih ciljeva, a postignut je učinak zabave i poticanja osobne inicijative tijekom koje su djeca igru pretvorila u izazov natjecanja.

Aktivnost izrade polarnog medvjeda je bila jako zanimljiva. Promatrali smo djecu kako svatko na svoj način rješava problematiku smještanja dijelova lica na predložak glave polarnog medvjeda. Starija djeca su aktivnost riješila bez puno muke, bez ikakvih potrebnih uputa ili smjernica. Nekoliko djece se vodilo metodom pokušaja i pogrešaka. Jedna je djevojčica pogrešno zalijepila uši i kada je to primjetila, samo je okrenula papir na drugu stranu (iz vodoravnog položaja u okomiti) kako bi zadatak uspješno odradila. Neki su čekali da prijatelji završe pa da gledaju od njih, neki su opipavali svoje lice kako bi po tome odredili kamo što ide. Vrlo malo djece je tražilo pomoć odgojiteljice, u kojem su slučaju dobili samo minimalne upute kako bi uspjeli izvršiti ovu aktivnost. Smatramo ovu aktivnost uspješno odrađenom, jer su sva djeca savladala pojam kruga i  polukruga, te na sebi svojstven način završili aktivnost.

 

Na ovoj web stranici koristimo kolačiće u svrhu poboljšanja performansi stranice i u svrhu analitike koja nam služi za pružanje boljeg korisničkog iskustva.

Privacy Settings saved!
Postavke kolačića

Kada posjetite bilo koju web stranicu, ona može pohraniti ili dohvatiti informacije u vašem pregledniku, uglavnom u obliku kolačića. Ovdje kontrolirajte svoje osobne usluge kolačića.

Koristimo kolačiće kako bismo poboljšali vaše korisničko iskustvo.

Za korištenje ove web stranice koristimo sljedeće tehnički potrebne kolačiće
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Koristimo Facebook za praćenje veza s kanalima društvenih medija.
  • m_pixel_ratio
  • presence
  • sb
  • wd
  • xs
  • fr
  • tr
  • c_user
  • datr

Odbijte sve kolačiće
Prihvatite sve kolačiće