MJESEČNO IZVJEŠĆE ZA LIPANJ 2021.

Teme: obojani vrtuljak, balon raketa, origami letjelica, istraživanje loma svjetlosti

Aktivnosti iz STEM područja ne moraju nužno biti komplicirane, a naročito su važne one aktivnosti koje povezuju različita STEM područja. Tako smo ovaj mjesec izabrali nekoliko interdisciplinarnih aktivnosti s naglaskom na razvoju inženjerskih vještina djece te jednu aktivnost iz područja fizike.

Dječju znatiželju i uzbuđenje svaki puta pobudi pojam “znanstveni eksperiment”, jer sam izraz označava neki nepoznat rezultat i neobičan ishod. Reakcija djece na pojam znanstvenog eksperimenta govori nam da su djeca prirodno znatiželjna te da žele učiti o svijetu oko sebe.

Obojani vrtuljak je zabavna STEM aktivnost miješanja boja, koja pomalo uključuje znanost, malo umjetnost i puno zabave! Pokušali smo vidjeti možemo li miješati boje pokretima i došli smo do sjajnih rezultata s ovim krugovima za miješanje boja. Vrteći crveno-žuti krug dobili smo na trenutke narančastu boju. Također smo otkrili da su krugovi podijeljeni na četvrtine stapali boje mnogo bolje od onih podijeljenih na polovine. Ova STEM aktivnost miješanja boja bila je savršena aktivnost za kombiniranje znanosti i umjetnosti zato što omogućava stvaranje novih boja na neobičan način. Djeca ne mogu dočekati da vide koja će nova boja nastati, a radost uživanja u stvaranju boja svima nam je dobro poznata.

Mnoga su mala djeca fascinirana raketama i njihovim radom. Ovo je izvrsna aktivnost za dom ili školu i prikladna za učenje kako u zatvorenom prostoru tako i na otvorenom. Ovim ćete eksperimentom stvoriti vlastiti model koji djeluje na sličan, iako vrlo elementaran način kao I prava raketa.  Eksperiment je proveden na način koji je djeci lako razumljiv te koji djeci pruža osnovno razumijevanje raketne znanosti. Svaka aktivnost koja uključuje u sebi korištenje balona je kod djece pun pogodak. STEM aktivnost “balon raketa” uzbudljivo je i praktično iskustvo učenja. Sa samo nekoliko jednostavnih materijala možete stvoriti vlastitu simulaciju rakete u učionici. Djeca će naučiti o potisku zraka dok simuliraju pravo lansiranje rakete.

Napravite putanju za raketu s komadom špage i otpustite napuhani balon duž putanje lansiranja. Kako balon gubi zrak, kretat će se uzduž putanje uz potisak prema naprijed. Neka djeca eksperimentiraju s različitim veličinama balona i različitim duljinama lansirnih staza kako bi razumjeli kako se potisak mijenja u različitim uvjetima. Pitajte djecu što misle koji će balon najdalje odletjeti, a koji najbrže.

 Kod biranja origami aktivnosti treba pažljivo birati temu, jer o njoj ovisi težina izrade origamija. Za origami je potrebna visoka razina pažnje i koncetracije, što je kod djece mlađe i predškolske dobi još uvijek u razvoju te im je većina aktivnosti ovog tipa većinom izazovna. Zato smo izabrali ove jednostavne letjelice koje se presavijaju poput lepeze te se režu i potom lijepe. Niti jedna dobna skupina našeg vrtića nisu imale većih poteškoća pri izradi origami letjelica. Sami su presavijali papir, potom je odgojiteljica prerezala papir jer ga je trebalo prerezati na određenu duljinu, kako bi ostao u jednom komadu, ali sa dva kraja papira koja se međusobno potom lijepe. Lijepili su u paru, jedno dijete je držalo krajeve papira, drugo je nanosilo ljepilo te su zajedno spajali dva kraja papira. Naposljetku smo naše letjelice testirali u dvorištu vrtića, gdje su ih djeca bacala s visine od 2 m (posjedujemo drveni brod u dvorištu vrtića koji je visok otprilike 2 m). Djeca su oduševljeno promatrala kako njihovi “komadići papira” uspješno lete u zraku te se spiralno vrte prema travnjaku.

Aktivnost istraživanja loma svijetlosti prikladna je za djecu od 5-7 godina zato što mogu razumjeti kako dolazi do loma svjetlosti. Djeca mlađa od 5 godina možda neće razumjeti kako dolazi do loma svjetlosti, ali će zato uživati u eksperimentu. Ovaj eksperiment možete provesti koristeći predmete koje imate kod kuće.

Što se događa tijekom pokusa? Kada svjetlost putuje iz jednog prozirnog medija kao što je zrak u drugi prozirni medij kao što je voda, dolazi do usporavanja svjetlosti. Prilikom dodira s vodom, svjetlost lagano mijenja smjer. Ova je promjena smjera poznata kao lom svjetlosti.  

MATERIJALI: drveni štapić, karton u obliku kruga, tempere, kistovi, balon, špaga, ljepljiva traka, slamka, staklenka ili staklena čaša, voda, papiri, flomasteri

TRAJANJE: 30-45 min

DOB DJECE: 3-6

ENGLESKI JEZIK

Prije početka aktivnosti pozdravite na engleskom jeziku: Hello! How are you today?

Pobudite dječji interes na način da im pokažete pripremljeni materijal i pitate: What do you think we are going to make today?

Pokažite im materijale i recite njihove nazive na engleskom jeziku, npr: This is a glass jar and a piece of paper with an arrow on it. Posebno pokažite predmet ili situaciju o kojoj govorite kako bi ih djeca mogla povezati s izrazom na engleskom jeziku.

Tijekom aktivnosti naredbe trebate izricati na engleskom jeziku, npr. Cut the paper in two parts. Put the paper in front of the glass. Colour the cardboard.

Također možete postaviti pitanja na englesko, npr. What can you see? Do you like it? What is this?

IMENICE: balloon, origami, light, glass, colours (name of the colours), rocket

VERBS:  mix, spin, look

Tijekom svih aktivnosti potrebno je koristiti engleski jezik zato što djeca mogu povezati konkretne radnje i predmete s izrazima na engleskom jeziku 

CILJEVI:

  • Razvijati istraživački duh
  • stvoriti navike kod djece koje će ih naučiti da razmišljaju poput znanstvenika (primjerice, da uče iz pogrešaka i ne boje se neuspjeha)
  • Razvijati prepoznavanje I imenovanje osnovnih boja
  • Usvajanje novih znanja (iz englskog jezika i STEM predmeta)
  • poticati propitkivanje, promišljanje i provjeravanje ponuđenih činjenica
  • Razvijati dječje kompetencije
  • Poticati dječju maštu i kreativnost
  • Poticati razvoj fine motorike
  • Razvijati vizualnu percepciju
  • Učenje kroz propitivanje I istraživanje
  • Razvijati vršnjačku suradnju
  • razvijati operativno mišljenje

KONKRETI ZADACI:

  • Pripremiti potrebne materijale
  • obogatiti dječji vokabular (hrvatski i pojmovi na engleskom)
  • poticati djecu na promišljanje postavljajući poticajna pitanja tijekom izvođenja pokusa
  • Učiti poštivanje pravila I dogovora
  • Istraživanje zakona fizike
  • Poticati verbalno izražavanje
  • Razvijati pozitivan stav

 

PROVELA: Dina Lalić, Valentina Lovrić, Ana Livaja

ENGLESKI JEZIK: Eugenija Nemeth          

EVALUACIJA

Aktivnosti obojani vrtuljak, balon raketa origami letjelica te istraživanje loma svijetlosti pomoću vode u staklenci djeci su bile primamljive, jednostavne, no ipak vrlo zabavne.

Obojani vrtuljak su sami izrađivali. Odgojiteljica je pripremila prethodno izrezani karton u obliku kruga i ponudila djeci tri osnovne boje te dala uputu da svaki pojedinačni krug (u prethodno nacrtana polja) obojaju u dvije boje po vlastitom izboru. Krugove smo obojili dan ranije, a sutradan smo kroz sredinu kruga zaboli drveni štapić. Prethodno samoj provedbi djeca su dobila uputu da zavrte vrtuljke te promatraju što će se dogoditi s bojama na krugovima. Djeca su sama pokušavala zavrtiti vrtuljak brže ili sporije te su promatrali što se (vizualno) događa s vrtuljkom. Sami su krenuli uzvikivati “Vidim zelenu boju!”, “Ja imam narančastu!”. Naposljetku im je odgojiteljica objasnila da što se brže vrtuljak vrti čini nam se kao da nastaje nova boja od dvije osnovne boje kojima smo obojili vrtuljke. Djeca su na kraju aktivnosti bila vrlo zadovoljna ovim malim ali jednostavnim eksperimentom miješanja osnovnih boja.

Druga aktivnost sastojala se od izrade predmeta s kojim se eksperimentira, balona kao rakete, te testiranja različitih “stanja” balona (jače/manje napuhan balon) i kraće ili duže relacije putovanja balona. Pripremu eksperimenta odradila je odgojiteljica, uz verbalno pojašnjavanje svakog koraka. Djeca su podijeljena u parove te je svatko imao mogućnost testiranja rakete. Obzirom da je djeci bilo teško puhati balon, taj zadatak je preuzela odgojiteljica. Postavljanje hipoteza i pitanja bila je dječja odgovornost uz malu pomoć i usmjeravanje odgojiteljice. Iako je svako puštanje balona bilo skoro identično uz male razlike uslijed veće/manje napuhanosti balona, ili kraće/duže putanje djeca su jednako oduševljeno reagirala svaki put.

Izrada origami letjelica zahtjevala je od djece povećanu koncentraciju te veću pažljivost prilikom izrade (kod presavijanja papira i ljepljenja krajeva papira). Djeca su uspješno odradila sve korake izrade letjelice te su nestrpljivo iščekivala testiranje izrađenih letjelica. Kod ove aktivnosti ne bismo ništa mijenjali jer je aktivnost dovoljno zahtjevna za dob djece koja su sudjelovala, a opet jednostavna jer ne zahtjeva previše vremena niti puno materijala.

Eksperiment u kojem smo istraživali lom svijetlosti, pomoću staklenke u kojoj se nalazi voda kroz koju su promatrali svoje jednostavne crteže (pretežito simbole), djecu je ostavio bez riječi. Nisu očekivali da će “samo” gledati crtež kroz vodu, no vizualne promjene koje je crtež doživio nakon što su ga postavili iza staklenke s vodom izazvale su veliko čuđenje kod djece. Djeca su primijećivala različite promjene na crtežima: povećanje crteža, smanjivanje, zaobljavanje oštrih linija, mijenjanje smjera nacrtanog simbola (npr. papir s nacrtanom strelicom koja pokazuje u lijevo postavljena iza staklenke mijenja smjer u desno) ili mijenjanje cjelokupnog oblika. U svakom slučaju djeci je ova aktivnost bila zabavna te su bili vrlo zadovoljni rezultatom ovog pokusa.

Na kraju pogledajte kako su djeca ocijenila aktivnosti.