Mjesečno izvješće listopad 2021.

Teme: pokus s jabukom (kemija), kodiranje pomoću boja, eksperiment sa svijećom i balonom, pokus s jabukama i tuljcima (gravitacija)

Eksperiment u kojem djeca istražuju djelovanje zraka i različitih tekućina na jabuku djeci je zanimljiv zadatak. Od tekućina koristili smo ulje, vodu i ocat. Nakon što smo izrezali jabuke, podijelili ih u četiri staklene čaše, ostavili smo ih nekoliko sati te tad po prvi put pogledali utjecaj tekućina na jabuke i promotrili posljedice. Ovaj znanstveni eksperiment o jabuci dotiče mnoge koncepte ranog učenja: brojanje (brojanje komadića jabuka koji idu u svaku čašu), pisanje (djeca mogu označiti svaku čašu; bilježenje promjena), znanstveni proces (postavljanje pitanja, eksperimentiranje, promtranje i bilježenje) i proširivanje dječjeg vokabulara (korištenje novih pojmova za izražavanje i opisivanje zapažanja).

Iako obično razmišljamo o kodiranju kao o nečem kompliciranom što se događa u radu s računalima, to je nešto što možemo početi učiti djecu na prilično jednostavan način. Loptice u boji (ili LEGO kockice) su pristupačne i savršene igračke za to. Zašto biste svojoj djeci trebali pokazati koncept kodiranja? Veliki je argument to što se čini da tehnologija neće u skorije vrijeme usporavati svoj napredak. Već duže vremena smo online društvo i sve više objavljujemo različite sadržaje na internetu. Računala su posvuda i njima upravlja kodiranje. Upoznati djecu s osnovnim pojmovima i idejom što je to računalo i čemu služi biti će vrlo korisno u dječjem daljnjem obrazovanju te će proširiti naše mogućnosti prilikom odabira metoda poučavanja. Djeca će učiniti otvorenijima za učenje o tehnologiji i radu na računalu.

Eksperiment s balonom i svijećom je pokus u kojem djeci možete pokazati kako učiniti da balon postane otporan na vatru. Starija djeca će dobro pretpostaviti kad ih pitamo hoće li balon puknuti kad ga približimo izvoru vatre. Puknut će i balon pun vode ako je približimo plamen balonu s bočne strane gdje nema vode koja će odvoditi toplinu s površine balona. Kada pomaknemo plamen na dno balona, nastaje čađa koja je zapravo ugljik. Djeci možete usputno objasniti da je jedna od karakteristika vode to što jako dobro upija toplinu. Tanki sloj lateksa na balonu omogućuje brzi prolazak topline i zagrijavanje vode što rezultira time da balon ne pukne kad ga približimo plamenu.

Pokus s jabukama i tuljcima je izvrstan izbor za približiti djeci pojam fizike. Jednostavan je za pripremiti, a zabavan za igru i učenje. Djeca će imati priliku istraživati gravitaciju, kretanje, ravnotežu i još mnogo toga. Ova STEM aktivnost zabavan je način za vašeg predškolarca da predvidi što uzrokuje kretanje i zašto stvari mijenjaju smjer, zaustavljaju se, ubrzavaju ili usporavaju.

Materijali: staklene čaše, jabuka, nožić, voda, ulje, ocat, radni listići sa zadacima, pomponi različitih boja

 

TRAJANJE: 30-45 min

DOB DJECE: 4-6

CILJEVI:

  • Poticati kreativnost i maštu
  • Razvijati znanja iz područja znanosti, tehnologije, inžinjerstva i matematike
  • Razvijati istraživački duh
  • Poticati postavljanje pitanja i rješavanje problema
  • Objasniti važnost praćenja koraka pokusa
  • Poticati dječji interes za provođenje različitih kemijskih pokusa
  • Poticati dječju znatiželju
  • Osim kreativnosti poticati propitkivanje, promišljanje i provjeravanje ponuđenih činjenica kako bi se sami uvjerili i osvjedočili istinitosti dobivene informacije
  • Poticati timski rad
  • Stvoriti naviku kod djece da po završetku pokusa, radnje ili razgovora još jednom promisle, što su naučili, što su mogli drukčije?

 

KONKRETNI ZADACI:

  • Pripremiti potrebne materijale
  • Izrezati jabuku na manje komade
  • Usvojiti nazive predmeta i radnji na engleskom jeziku
  • Izraditi i plastificirati radne listove za kodiranje
  • Napuniti balon s vodom
  • Osigurati dovoljno prostora i stolova za neometano slaganje tuljaka i jabuka

 

ISHODI:

  • Razvijanje sposobnosti prilagođavanja novim promjenjivim situacijama
  • Razvijanje operativnog mišljenja
  • Stjecanje iskustva istraživanjem odnosa i veza među predmetima
  • Unapređenje grube i fine motorike
  • Unapređenje točnosti
  • Produbljivanje suradnje i komunikacije između odgojitelja i djeteta, te djeteta i djeteta
  • Poticanje interesa za slične aktivnosti
  • Proširivanje dječjeg znanja o kemijskim procesima, o vrstama nizova (uvod u jednostavno kodiranje)

 

PROVELA: Dina Lalić, Valentina Lovrić i Ana Livaja

Engleski jezik: Eugenija Nemeth

Engleski jezik:

Djeca su do sada u potpunosti svladala pozdrave kaon pr. Hello, Good morning, Good-bye; zatim izraze poput Please/ Thank you. Osim toga, razumiju naredbe kao što su: put, go, sit down, come closer, draw, say, count i slično.

Prvu smo aktivnost iskoristili za ponavljanje glagola cut (Cut the apple into pieces.) i put (Put an apple piece into a glass with water/oil/vinegar.

Druga aktivnost je savršena za ponavljanje boja – što možete napraviti grupno ili zamoliti svako dijete da vam kaže na engleskom jeziku boje koje se nalaze u nizu.

Tijekom treće aktivnosti možete ponoviti riječi: balloon, candle, hot.

Četvrta aktivnost s jabukama i kartonskim tuljcima nam je poslužila za ponavljanje brojeva. Odgojiteljica je postavljala pitanja svakom djetetu, npr. How many apples are there? How many cardboard tubes have you got?

Evaluacija:

Kemijski pokus u kojem smo istraživali djelovanje zraka i različitih tekućina na komadiće jabuke djeci je bio zanimljiv no nestrpljivo su čekali i provjeravali svaki dan kako izgledaju jabuke u čašama. Prvo što su primijetili jest da se jabuka koja je ostala na zraku prva počela sušiti i smanjivati. Ostale jabuke u čašama u kojima su bile voda, ulje i ocat su se dobro držale skoro cijela dva dana. Prvi komadić jabuke na kojem se vidio utjecaj tekućine bila je jabuka u octu. Prva je počela dobivati smeđu boju. Jabuke u vodi u ulju izgledalu su i dalje jestivo i ostale su iste boje kao i prvog dana. Smatramo da je djeci ovaj pokus bio zanimljiv unatoč tome što je vrlo jednostavan, no djeca su se osjećala važnima i sposobnima u promatranju promjena na jabukama u čašama.

U drugoj aktivnosti djeca su pomoću mekanih loptica u različitim bojama slagala različte nizove koje su imali zadano na radnim listićima. Ova aktivnost je dobra podloga i temelj za učenje kodiranja. Djeca su pokazala veliku koncentraciju i u kratkom roku su uspješno napravili veliki broj nizova sastavljenih od različitih boja. Sljedeći put planiramo otežati ovu aktivnost tako da djeca prethodno nizanju boja tebaju zbrajanjem i oduzimanjem doći do konačnog broja loptica koje trebaju iskoristiti za svaku određenu boju.

Istraživanje gravitacije djeci je bio vrlo zanimljiv istraživalački eksperiment zato što djeca vole aktivnosti u kojima aktivno sudjeluju te samostalno manipuliraju predmetima istraživanja. Bilo je vidljivo da djeca promišljaju koje sve kombinacije mogu pokušati prilikom slaganja jabuka i tuljaka. Pokušavali su slagati tuljke na druge tuljke i na kraju jabuku na vrh svega, kombinirati tuljak pa jabuku pa ponovno tuljak i slično. Bilo je bezbroj različitih kombinacija, a po zadovoljnim usklicima smo znali da je aktivnost bila uspješna i djeci zanimljiva.

Pokus sa svijećom i balonom je djeci bio zapanjujuć. Kada su vidjeli da pušem balon i približavam ga svijeći, odmah su stavljali ruke na uši jer su došli do pretpostavke da će balon puknuti, što se i dogodilo. Bilo je djece koja su malo burnije reagirala na zvuk pucanja balona, ali nije bilo plača. Kada smo balon napunjen vodom približili svijeći, odmah su se počeli povlačiti natrag od stola, jer su očekivali da će i taj balon puknuti. Na njihovo iznenađenje, balon je ostao čitav, samo je malo promijenio boju na mjestu gdje je bio u doticaju s plamenom. Za provedbu bih ipak predložila manje balone, npr. balone za vodu jer proizvedu manju buku pri pucanju i lakše ih je napuniti vodom.