Erasmus+ Mobilnost ‘CLIL and PBL to Improve Student Engagement’, Helsinki, Finska

Mobilnost pod nazivom ‘CLIL and PBL to Improve Student Engagement‘ ((CLIL – Content and Language Integrated Learning – Integrirano usvajanje sadržaja i stranog jezika; PBL – Project Based Learning – Projektno učenje) sufinancirano

je sredstvima programa Europske unije Erasmus+. Erasmus+ je program Europske unije kojim se podupiru obrazovanje, osposobljavanje, mladi i sport u Europi. Više o programu pročitajte ovdje.

Tema edukacije je unapređivanje interesa učeniku kroz integrirano podučavanje stranog jezika i nastavnog sadržaja te kroz projektnu nastavu.

Mobilnost je pohađala Eugenija Nemeth u sklopu projekta ‚Integracija STEM sadržaja i engleskog jezika pomoću CLIL metode‘ u Helsinkiju u periodu od 13. 12. 2021. do 17. 12. 2021. Edukaciju organizira Europass – Teacher Academy.

Prije mobilnosti

Prije samog putovanja potpisala sam Mobility Agreement s Dječjim vrtićem Medenjak te sam kupila putno osiguranje i zrakoplovne karte. Putovanje je imalo dva dijela: prvi dio je bio let iz Zagreba za Frankfurt, a drugi dio je bio let iz Frankfurta za Helsinki.

Informacije vezane uz COVID-19 smo pratili na stranici Ministarstva vanjskih poslova.

S organizatorom mobilnosti, EuroPass Teacher Academy smo bili u kontaktu cijelo vrijeme prije mobilnosti kako bismo imali točne informacije o održavanju tečaja zbog situacije vezane uz Covid-19.

Prije mobilnosti smo s EuroPass Teacher Academy potpisali Erasmus+ Mobility Agreement for School Staff and Quality Commitment for School Education.

Smještaj

Smještaj smo pronašli putem booking.com  vodeći računa da bude u blizini ustanove u kojoj se odvija edukacija.

Mobilnost i edukacija

Edukacija je trajala pet dana od 13. 12. 21. do 17. 12. 21. od 9:00 do 14:00 sati. 18. 12. 2021. (subota) organiziran je izlet u okolicu Helsinkija. Ukupno je sudjelovalo 9 polaznika iz Mađarske, Hrvatske, Španjolske i Francuske. Svi polaznici se bili nastavnici uključujući odgojitelje, nastavnike razredne i predmetne nastave u osnovnim školama te nastavnike u srednjim školma., Predavačica je bila Irena Papa koja je priredila iscrpne informacije o konkretnim aktivnostima koje možemo koristiti u CLIL i PBL metodi.

Edukacija se odvijala na engleskom jeziku. Treba napomenuti da je od ukupno devet sudionika bilo četiri nastavnika engleskog jezika, dok su ostali bili nastavnici razredne ili predmetne nastave koji koriste CLIL. Za sudjelovanje u aktivnostima i razgovorima dovoljna je B1 razina poznavanje engleskog jezika. Neki od sudionika su sudjelovali u ovoj edukaciji ne samo kako bi unaprijedili CLIL i PBL vještine, već kako bi unaprijedili svoju razinu poznavnja engleskog jezika, što je i jedan od važnih ciljeva mobilnosti.
Što su CLIL i PBL?
CLIL je skraćenica za Content and Language Integrated Learning, dok PBL označava Project Based Learning.
CLIL na hrvatskom jeziku označava metodu podučavanja stranog jezika na način da se jezični sadržaj povezuje s nastavnim sadržajem. To znači, da predmet podučavanja nije gramatika ili vokabular stranog jezika, već da je predmet neka nastavna jedinica koja se može odnositi na bilo koji predmet koji se podučava u školi, npr. povijest ili biologiju. Na ovaj se način određena tema iz npr. povijesti podučava na stanom jeziku pri čemu dolazi do integracije, odnosno povezivanja stranog jezika s nastavnim sadržajem (npr. Francuska revolucija).
PBL je projektno učenje – metoda koja označava pristup u podučavanju kroz aktivno sudjelovanje učenika u stvaranju projekta koji može trajati kraće ili duže vrijeme.
Cilj obje metode je veća efikasnost u prenošenju informacija, veća uključenost učenika u nastavni process te unapređenje procesa i ishoda učenja.
CLIL
Pri korištenju CLIL metode može se koristiti tzv. soft CLIL – uključivanje nekoliko riječi ili izraza na stranom jeziku u nastavni process. Ovu metodu koristimo u Medenjaku. Drugi način je hard CLIL – podučavanje čitave nastavne jedinice na stranom jeziku.
I jednom i drugom metodom ostvaruje se velika količina ulaznih informacija (input), učenici brže napreduju u učenju stranog jezika, jača motivacija za učenje stranog jezika, razvijaju se nove kognitivne i komunikacijske vještine te se razvija svjesnost o kulturoloških specifičnostima.

Ulazne informacije kroz CLIL metodu

Aktiviranje znanja je bila tema drugog dana edukacije. Aktiviranje znanja uključuje upotrebu jezičnog znanja, konkretnog znanja o nastavnom sadržaju, uključivanje svojih iskustava te razmišljanje, za što je potrebno koristiti receptivne vještine u koje ubrajamo slušanje i čitanje te produktivne vještine – pisanje i govorenje.

Nakon uvodnog dijela, slijedile su praktične aktivnosti pomoću kojih se aktivira znanje kao npr. Scrambled eggs, Red or green card, spider diagram, placemat te grafički organizatori poput Vennovog dijagrama.

Ulazne informacije mogu biti vizualne, govorne, pisane ili u obliku praktičnih aktivnosti. Pri obradi informacija možemo koristiti različite strategije kao što je pogađanje riječi, predviđanje, razlikovanje glavnih ideja od detalja, itd.

Za uvježbavanje sadržaj mogu se koristiti igra kao što je Bingo, video isječci, traženje glavne ideje, grafički organizatori te različite tehnike memoriranja sadržaja, tzv. mnemotehnike.

Gornje slike su primjeri aktivnosti koje se mogu uključiti u podučavanje nejezičnog sadržaja te se odnose na sva četiri oblika dobivanja informacija: vizualni, govorni, pisani te u obliku praktičnih aktivnosti.  

Projektno učenje

Ovaj oblik podučavanja se smatra vrlo učinkovitim, ali je potrebna dobra organizacija i kontrola vremenskih rokova. Cilj je povezati određenu temu ili problem sa stvarnim svijetom kako bi se izazvalo zanimanje i znatiželja, razgovor, želja da se saznaju dodatne informacije te da se dođe do rješenja. Pitanje na koje se projektom želi odgovoriti treba biti izazovno te jasno te mora poslužiti kao poticaj rješavanju problema.

Ishodi edukacije

Edukacija je bila odlično strukturirana s naglaskom na praktične aktivnosti u uporabi CLIL metode. Voditeljica tečaja je poticala sudionike u aktivnom sudjelovanju te je omjer teoretskog i praktičnog djela bio u korist praktičnih aktivnosti.

Sve su aktivnosti (osim pismenih) primjerene za rad u vrtićkim skupinama te se mogu prilagoditi i primijeniti na učinkovit način. Osim tzv. hands-on aktivnosti saznali smo više o različitim aplikacijama i programima koje možemo koristiti u projektnom učenju te u upotrebi CLIL metode.

Ovom edukacijom sam unaprijedila svoje znanje i vještine u različitim područjima, a izdvojila bih:

  • Učenje o tome kako učiti
  • Socijalne kompetencije (svakodnevni rad u paru, grupi, diskusije)
  • Upoznavanje s načinima rada u drugim zemljama
  • Motivacija za daljnjim učenjem i napredovanjem
  • Postizanje praktičnih i primjenjivih CLIL vještina
  • Uspostavljanje prijateljskih i suradničkih odnosa s kolegama iz drugih zemalja

CLIL i PBL u jačanju sudjelovanja učenika u nastavi

U sklopu projekta ‘Integracija STEM sadržaja i engleskog jezika pomoću CLIL metode’, Eugenija Nemeth je otputovala u Helsinki gdje će u periodu od 13. 12. 2021. do 17. 12. 2021. pohađati edukaciju pod nazivom ‘ CLIL and PBL to Improve Student Engagement’ (CLIL – Content and Language Integrated Learning – Integrirano usvajanje sadržaja i stranog jezika; PBL – Project Based Learning – Učenje kroz projekte).

Mobilnost je sufinancirana sredstvima EU programa Erasmus+.