Kako smo kod djece primijetili da se teško usredotočuju na neke aktivnosti i upute dane od strane odgojiteljica odlučili smo provoditi vježbe za mozak, tzv. Brain Gym. Ovakva vrsta vježbi rezultirala je oduševljenjem djece na drukčiju vrstu aktivnosti od onih koje smo do sada provodili te smo primijetili da se nakon odrađenih vježbi lakše koncentriraju na sljedeće zadatke.
Brain Gym predstavlja niz jednostavnih i ugodnih pokreta koje koristimo za poticanje iskustva učenja cijelim mozgom.
U Medenjaku smo ove vježbe integrirali u svakodnevni rad naših predškolaca jer se uz pomoć ovih aktivnosti djeci olakšavaju sve vrste učenja. Ovom vrstom aktivnosti potičemo razvoj i povezanost uma i tijela, odnosno njihovu sinergiju u okvirima triju dimenzija (lateralnost, centriranje i fokusiranje).
Ove vježbe dovode do poboljšanja opće motoričke koordinacije, koncentracije i pamćenja, čitanja, pisanja, jezičnih i matematičkih vještina, logičkog mišljenja i razumijevanja, emocionalne ravnoteže i smanjenju hiperaktivnosti i napetosti.
Brain Gym aktivnosti se sviđaju djeci jer je to zabavan način učenja uz pokret. U nastavku teksta pogledajte neke od aktivnosti koje smo radili u starijoj odgojnoj skupini Genijalci.
Prva aktivnost: Složi zadani oblik
Ovom vrstom aktivnosti kod djece potičemo razvoj prostornog rasuđivanja tj. prostorne inteligencije. Riječ “prostorna” odnosi se na percepciju predmeta u prostoru. Dolazi iz latinske riječi “spatium” što znači prostor. Neuroznanstvenici otkrivaju da se specifična područja u mozgu odgovorna za razmišljanje o položaju i prostornim odnosima razvijaju u vrlo ranom djetinjstvu. Zapravo, prostorne sposobnosti predškolaca mogu predvidjeti njihove buduće uspjehe u učenju matematike u osnovnoj i srednjoj školi.
Djeci smo ponudili predloške na kojima su razni oblici. Nakon što su djeca odabrala određeni predložak, zadatak im je bio složiti kockice ispred zrcala tako da ono što vide u zrcalu i ono što vide na kockicama čini sliku istu kao što je na njihovom predlošku. Isprva je to djeci predstavljalo izazov, no nakon što su uočili zrcaljenje u ogledalu uspješno su odradili zadatak.
Druga aktivnost: Boje i geometrijski likovi
Ovom aktivnošću uz vježbanje koordinacije oko-ruka provjeravamo usvojenost naziva pojedinih boja i geometrijskih likova. Koordinacija oko-ruka je jedna od bitnijih motoričkih osobina i ona se razvija u ranom periodu života. Ona podrazumijeva sposobnost vizualnog sustava da koordinira informacije primljene putem osjetila vida u cilju kontrole, vođenja i usmjeravanja ruke koja će ispuniti zadani nalog.
Djeca desnom rukom pokazuju na određeni geometrijski lik i izgovaraju koje je boje te nakon toga trebaju lijevu ruku staviti na dlan iste boje. Teža varijanta ove vježbe je da umjesto da govore koja je to boja djeca izgovaraju koji je to geometrijski lik te nakon toga stavljaju ruku na dlan iste boje. Djetetove ruke kreću se gore, dolje, lijevo i desno što djeci predstavlja izazov dok istovremeno izgovaraju boje ili geometrijske likove.
Provođenjem ove aktivnosti kod djece smo stimulirali obje polutke mozga. Za ovakvu vrstu aktivnosti potrebna je potpuna koncentracija kako bi dijete moglo pratiti upute, dekodirati i kodirati simbole. Također, razvija se svijest o lijevom i desnom, vježba koordinacija oko – ruka i poboljšavaju motoričke vještine.
Treća aktivnost: Vježbamo koordinaciju ruku
U interakciji sa svijetom djeca uče. No, u tom procesu ne koriste samo mozak, njihovo cijelo tijelo je uključeno u radnju učenja. Svi dijelovi tijela: oči, uši, ruke i noge tako postaju organi za učenje. Mozak, poput mišića, treba redoviti trening. A kako bi što duže ostao u formi, dovoljne su jednostavne vježbe. Ponekad – na prstima. Ova vježba potiče istodobno funkcioniranje obje moždane polutke te poboljšava koordinaciju lijeve i desne strane tijela. Redoslijed pokreta ove vježbe kreće se od jednostavnijih prema složenijim, a svaki pokret se može nadograditi na prethodni uz ove jednostavne aktivnosti za koje nam nije potrebno ništa osim naših dlanova.
Ova aktivnost izvrsna je za predškolce jer se pomoću nje razvija fina motorika koja je bitan preduvjet za razvoj grafomotorike. Kako bi djeca mogla naučiti držati olovku u rukama, prvo trebaju naučiti što sve mogu njihovi prstići i ruke. Također, ova aktivnost zahtjeva određenu razinu koncentracije i predznanje pojmova lijevo – desno.
Četvrta aktivnost: Labirint
Kotrljanje kuglice po udubljenom labirintu kod djeteta zahtjeva i razvija vještine koordinacije, vidno praćenje i koncentraciju (aktiviraju se obje moždane polutke), a upravo te vještine važne su za čitanje i pisanje. Multisenzorno iskustvo učenja, koje pruža drveni ležeći labirint, pojačava motivaciju za učenje i potiče razvoj samopouzdanja.
Ovu aktivnost smo proveli s ciljem vježbanja ravnoteže. Dječji mozak najbolje uči kada je učenje popraćeno pokretima, a za izvođenje ove aktivnosti morali su aktivirati sve dijelove tijela. Dodatno smo im otežali aktivnost tako što smo im dali kuglicu koju su trebali voditi kroz labirint bez da ispadne ili da izgube ravnotežu i padnu. Ovo je najkompleksnija vježba od svih koje smo proveli jer djeca istovremeno koriste tri važne komponente: apstraktno mišljenje, prostornu inteligenciju i balansiranje korištenjem samo svojeg tijela i prebacivanjem uporišta s jedne točke na drugu.
Sve navedene aktivnosti potiču: poboljšanje koordinacije lijevo-desno, poboljšanje prostorne koordinacije i orijentacije, koordinacija ruka-oko u različitim vidnim poljima, vještine pažnje i razumijevanja, bolju koncentraciju, ravnotežu i još mnogo toga. Kontinuiranom i ciljanom upotrebom pokreta Brain Gyma djeci pružamo mogućnost učenja na primjeren način, a svakom pojedinom djetetu da probudi vlastiti potencijal i iskoristi ga u potpunosti.