Kad su djeca u vrtiću prvi puta čuli pojam STEM od svojih odgojiteljica odmah su znatiželjno upitala: “Što je to uopće STEM”?!
STEM je engleski akronim za područje znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike. Mišljenje odgojitelja je kako ono postaje sve važnija tema u ranoj edukaciji. Uslijed ubraznog razvoja tehnologije, mnoga tražena zanimanja baziraju se na obrazovanju iz područja STEM-a: robotika, umjetna inteligencija, neuroznanost, molekularna biologija, itd. Ono što će uvijek imati veliku važnost kod razvoja jest inovativnost, suradnja, kreativnost i kritičko mišljenje. Upravo STEM edukacija potiče ove vještine te priprema djecu da budu, ne samo radnici, nego kreatori poslova budućnosti.
Djeca rane i predškolske dobi obožavaju istraživati i otkrivati nove događaje, pojmove i predmete, to je ono što ih okupira čitavo vrijeme njihovog “igranja”. Primjerice:
Znatiželjna što vidi, 9-mjesečna Ema korača prema svjetlucanju sunčeve svjetlosti koja se svjetlucala od reflektirajućeg ukrasa na prozoru. Ispruži ruku da je pokuša dodirnuti. Okreće ruku u blistavom svjetlu. Nekoliko je puta stisnula šaku i pogledala prema svom ocu koji promatra u blizini. Ema nabora čelo kao da šutke pita o onome što se događa. Njezin otac odgovara: „Izgleda da si primijetila kako se svjetlost odražava. Pokušavaš li je uhvatiti, pitam se?”
Dvogodišnji Niko dolazi do velikih kartonskih kutija koje je njegov otac stavio na tepih dnevne sobe da ih istraži. Niko ih slaže koliko je visok. Kad posegne da postavi drugu kutiju na vrh, gomila se prevrne. Niko zastane, a zatim pokaže i zahihoće se: “Palo dolje”. Njegov otac odgovara: “Gravitacija!” Niko ponovno krene slagati kutije. Ovog puta prevlači rukom o sredinu i kutije padaju. Niko se ponovno nasmije i kaže: “Pada!” Otac ga potiče da nastavi graditi, dekonstruirati i testirati svoje teorije.
Što je zajedničko ovim primjerima dječje igre? Otkrivaju dječje teorije o svijetu i kako mogu s njim komunicirati. Djecu pokazuju kao aktivne, kompetentne i angažirane učenike. Oni također pokazuju da se učenje događa u kontekstu odnosa s materijalima i njegujućim odgojiteljem ili roditeljem koji je prilagođen djetetovim snagama i interesima.
Svaki novi pojam, svaki pokušaj i pogreška dovodi do neke nove spoznaje i pomaže da shvate ovaj kompleksni svijet koji nas okružuje. Ono što mi kao odgojitelji i roditelji trebamo je poticati djecu da slobodno istražuju, bez straha od pogreške, već s otvorenim i znatiželjnim umom. Mi trebamo biti uz njih kao modeli ponašanja koji će pokazati kako je zabavno učiti nove stvari i primjenjivati to znanje u svakodnevnom životu.
DOJENČAD I MALIŠANI MLADI SU ZNANSTVENICI KOJI PROVODE ISTRAŽIVANJA KAKO BI OTKRILI KAKO SVIJET FUNKCIONIRA.
ZNANOST
Znanost je ogromno područje i uključuje znanja iz mnogo različitih disciplina, prvenstveno se to odnosi na prirodne znanosti: kemiju, fiziku, biologiju. No, bit učenja znanosti je primjena znanstvenih metoda, postavljanje hipoteza, provođenje eksperimenata i donošenje zaključaka na temelju opaženih rezultata.
U ranoj i predškolskoj dobi želite početi njegovati ljubav prema znanosti potičući djecu na znatiželju i postavljanje pitanja. Važno je uključiti senzorne aktivnosti jer djeca koriste svoja osjetila kako bi pokušala razumjeti svijet oko sebe (poput primjera mališana koji jede mrvicu s poda).
Pozovite djecu da pomoću svojih 5 osjetila opišu ono što vide i promatraju. Kakav je osjećaj? Kako izgleda? Kako to miriše? Što čuješ? Kakvog je okusa?
Znanstvene aktivnosti za malu djecu:
Idite van! Pustite svoje dijete da istraži i opiše ono što vidi, osjeća, čuje.
Slikajte na pločniku spužvom namočenom u vodu.
Bacite predmete različite veličine u kantu vode.
Gradite kockicama leda.
Dodajte kremu za brijanje u lego kocke.
Pomiješajte blato s građevinskim vozilima.
TEHNOLOGIJA
Često čujemo kako djeca provode i previše vremena za računalima i tabletima i mislimo kako nije pametno poticati zanimanje za tehnologiju. Naprotiv! Tehnologija u referenci na STEM zapravo se odnosi na upotrebu “alata”, a ne samo elektronike. Kao odrasli, možemo zamisliti računala, tablete i najnovije uređaje kad čujemo riječ “tehnologija”, ali u odnosu na STEM kada spominjemo “tehnologija” govorimo o alatima. Alat je nešto što je osoba osmislila ili dizajnirala da olakša posao.
Alati za malu djecu:
Škare za djecu,
Velika pinceta,
Kliješta,
Dječje povećalo ili ručna leća,
Kapaljka ili pipeta,
Rampe i nagibi,
Materijali za crtanje (bojice, flomasteri, kist).
Pitanja koja potiču aktivnosti iz područja tehnologije: Što se događa kada pipetom ili kapaljkom za oči kapnete boju na različite predmete? Možete li koristiti alate na različite načine? Koji kuhinjski alati pušu najbolje mjehuriće? Koji predmeti lete najdalje ispred ventilatora? Što vidite sa stijenama i ručnom lećom?
Tehnološke aktivnosti za malu djecu:
Kodiranje tajnih poruka pomoću perlica u boji,
Recikliranje starog papira,
Navigiranje pomoću mape, kompasa, globusa (npr. poput pirata),
Izrada strujnog kruga pomoću krumpira (elektrotehnika).
INŽENJERSTVO
Inženjerstvo je primjena tehnologije i znanosti, prvenstveno fizike, s ciljem izrade konkretnih upotebljivih proizvoda. Discipline poput robotike zahtjevaju i znanje programiranja kako bi naši roboti mogli slijediti upute koje im zadamo. Djeci je to vrlo zabavno! Ona žele istražiti kako i zašto stvari funkcioniraju onako kako rade. Inženjerstvo je način na koji djeca mogu dizajnirati i stvarati stvari koje funkcioniraju. Uvod je u rješavanje problema i kreativno razmišljanje.
Građevinski materijali za malu djecu:
Drveni blokovi,
Kartonske kutije,
Spužve,
Plastične čaše,
Sirove špagete,
Kartonski tuljci.
MATEMATIKA
Matematika je svojevrsna baza za sva ostala područja STEM-a, stoga je važno što prije početi s aktivnostima za razvoj matematičkog mišljenja. Nisu to samo brojevi i jednadžbe. Postoji puno aktivnosti koje djeca jako vole, poput crtanja fraktala i origamija koje zapravo pripadaju u domenu matematike. Tko zna, možda kroz matematičke aktivnosti s djetetom vidite da matematika ipak nije tako loša!
Kako integrirati matematiku u igru Vašeg djeteta? Brojte i razvrstavajte različite igračke. Razgovarajte o veličini različitih predmeta. Koji su predmeti slični? Koji su različiti? Pjevajte pjesme koje se ponavljaju i imaju obrasce. Pokušajte skuhati jednostavan recept zajedno. Kuharske aktivnosti omogućuju maloj djeci iskustvo uzroka i posljedica, točenje i punjenje (puno i prazno) i mjerenje. Idite u “lov na oblike” kako biste pronašli različite oblike bilo izvan ili u vašem okruženju za učenje.
Djeca kroz STEM radionice:
– razvijaju vještine rješavanja složenih zadataka i izazova,
– vježbaju strpljenje prilikom svladavanja prepreka,
– vježbaju razmišljanje izvan okvira i razvijaju maštovitost,
– upoznaju se sa znanstvenim radom (od pretpostavke do zaključka) koji je važan za sve poslove, na području prirodnih ili društvenih znanosti,
– razmišljaju i povezuju znanja kroz zabavne pokuse i radionice,
– ne štrebaju činjenice, nego razumiju procese ili sustave,
– otkrivaju nova znanja jer potičemo njihovu znatiželju,
– slobodno izražavaju svoja mišljenja ili ideje,
– timski rade s vršnjacima.
Vaš posao kao odgojitelja ili roditelja je pružanje materijala, iskustava i mogućnosti djeci da istražuju, otkrivaju i budu znatiželjna.
Dva su cilja pri planiranju STEAM aktivnosti za malu djecu:
stvorite sigurno okruženje za istraživanje djece koristeći svoja osjetila,
Stvorite prirodna iskustva učenja koja su dovela do otkrića i istraživanja.
Što možete učiniti da olakšate STEM učenje:
osigurajte sigurno okruženje za istraživanje,
pridružite se istraživanju s djecom. Izgradite svoj odnos istražujući sa svojim djetetom,
povežite trenutna iskustva s prijašnjim iskustvima vašeg djeteta.