STEM i CLIL aktivnost: slagalice od jabuka

18 travnja, 2021

Slagalica od jabuka je STEM aktivnost kroz koju smo vježbali matematičke pojmove te inženjerstvo. U ovom tekstu ćemo umjesto riječi inženjerstvo koristiti riječ građenje.

Tijekom ove aktivnosti djeca su od dva predmeta, koristeći samo maštu i bez ikakvih uputa, uspjela doći do potpuno različitih rješenja.

Građenje potiče razvoj matematičkih vještina, posebno geometrije, pomaže u usvajanju pojmova kao što su ravnoteža, veličina, oblik i sila. Nadalje, građenjem se razvijaju vještine inženjerstva kao što su vizualizacija, planiranje, preciznost, prostorna orijentacija i logičko razmišljanje.

Osim toga, dijete vježba koordinaciju očiju i ruku, finu motoriku i najviše od svega koristi svoju maštu i kreativnost.  

Što nam je potrebno za aktivnosti?

·        Jabuke

·        Plastični nož

·        Čačkalice

Na stolu ispred djece trebaju biti čačkalice, jabuke i plastični noževi. Starija djeca mogu sama narezati jabuke, a mlađoj djeci je najbolje da vi to učinite. 

Prva aktivnost – povezivanje STEM aktivnosti s CLIL metodom

Brojenje

Zadatak je bio staviti na čačkalice onoliko komadića jabuke koliko je odgojiteljica rekla na engleskom jeziku. Prije aktivnosti smo brojili čačkalice.

Ovdje smo vježbali imperativ, brojeve i prostornu orijentaciju:

Count four toothpicks.

Show me one toothpick.

Put two toothpicks on the table.

Put seven toothpicks on the chair.

Put three toothpicks under the table.

Put a toothpick next to your chair.

CLIL se odnosi na:

  1. Jedninu – množinu: a toothpick – toothpicks
  2. Glagole: count, show, put
  3. Prijedloge: on, under, next to
  4. Imenice: toothpick, table, chair
  5. Imperativ: Put, count, show me
  6. Brojeve od 1- 10

Cilj aktivnosti: brojiti do 10 na engleskom, prepoznati i provesti upute na engleskom jeziku, prostorno se orijentirati (na, ispod, pored)

Uspoređivanje

Svako dijete je dobilo papir crvene boje i plave boje. Mi smo plavi papir izrezali u pravokutnik, a crveni u krug. Crveni papir je svako dijete stavilo s lijeve strane, a plavi sa svoje desne strane.

Odgojiteljica je pokazala plavi papir i rekla:

This paper is blue. It is a rectangle. This paper is red. It is a circle.

Djeca su uz pomoć odgojiteljice zaključila da je plavi papir pravokutnog oblika, a crveni kružnog. Kako bismo uvježbali ove riječi svako dijete je u sobi trebalo pronaći predmet pravokutnog ili kružnog oblik te ga imenovati na engleskom jeziku.

Odgojiteljica je tada prešla na sljedeći zadatak te je upute izricala na engleskom jeziku pokazujući brojeve prstima. Primjer jednog zadatka je:

  1. Put five toothpicks on the circle.
  2. Put a toothpick on the rectangle.

Odgojiteljica je zatim postavila pitanje: Gdje imamo više čačkalica? Djeca bi odgovarala ‘ovdje; na crvenom papiru’ i slično, a odgojiteljica bi odgovarala na engleskom jeziku: Yes, on the circle.

CLIL sadržaj:

  1. Geometrijski likovi: circle, rectangle
  2. Imperativ
  3. Brojevi

Ciljevi: prepoznati i slijediti upute odgojiteljice, prepoznati geometrijske likove, znati usporediti više-manje.

 

Gradnja pomoću jabuka i čačkalica

Ova je aktivnost zasnovana na mašti i kreativnosti djece te su je djeca provodila bez izravnih uputa odgojiteljice. Odgojiteljica je razgovarala sa svakim djetetom o tome što su izgradili, a rezultati su bili vrlo zanimljivi i raznoliki.

Ovom aktivnošću se potiču mašta, zapažanje, povezivanje i kreativnost, a djeca su je provela samostalno ili su se samoinicijativno povezala u parove, što, s druge strane, potiče suradnju, zajedničko pronalaženje rješenja, razmjenu mišljenja, iznošenje prijedloga te zajednički ishod (postizanje konsenzusa).

Ciljevi: kroz slobodnu aktivnost u kojoj su zadani materijali za gradnju omogućiti kreativno razmišljanje u svladavanju problema koji nema jednoznačno rješenje. Podržati dječju samoinicijativnost za samostalan rad ili grupiranje u parove ili veće grupe. Dopustiti da svako dijete prezentira svoj uradak. Pojedinačna prezentacija potiče strpljivost kod djece koja slušaju svoje prijatelje dok govore o svojim radovima, potiče iznenađenje rješenjima druge djece, usporedbu sa svojim radom, zajedničku suradnju, uočavanje prednosti i nedostataka drugih radova te u djeci stvara osjećaj iznenađenja kada vide druga i drukčija rješenja kojih se oni nisu dosjetili.

 

PONAVLJANJE KROZ IGRU

Za ponavljanje smo koristili takozvane flash kartice s brojevima. (slike)

  1. Odgojiteljica je pokazala brojeve redom od 1- 10, a djeca su ih ponavljala.
  2. Odgojiteljica je nasumično pokazivala brojeve, djeca su broj izgovarala na engleskom.
  3. Odgojiteljica je kartice okrenute tako da se ne vide brojevi stavila na pod, djeca su okretala kartice i izgovarala brojeve.
  4. Poslušali smo pjesmicu na engleskom: https://www.youtube.com/watch?v=V_lgJgBbqWE
  5. Ponovili smo prijedloge under/on/next to tako da smo djecu podijelili u dvije skupine. Djeca na čelu skupine su dobila loptu te su trebali slijediti upute učiteljice:

Npr. Put the ball under the table/on the chair/next to the blue chair/next to the green chair.

Dijete koje je prvo izvršilo zadatak je osvojilo bod za svoju ekipu.