Rad djece na projektu jedan je od oblika prirodnog, integriranog učenja djece. U daljnjem tekstu možete pročitati koje su etape rada na projektu, koja je uloga djece, a koja odgojitelja i kako teče cijeli postupak.
Kako samo ime govori, rad djece na projektu treba biti samostalan rad djece koji neizravno i diskretno potiče odgojitelj. U radu na projektu djeca rukovođena vlastitim interesom biraju određenu temu koju tijekom određenog vremena dublje istražuju. Pri tome im odgojitelj pomaže pribavljanjem određenih resursa, poticanjem na razmišljanje i rješavanje problema kao i na raspravu s drugom djecom ili odgojiteljem.
Rad na projektu je i sklop različitih istraživačkih aktivnosti djece u kojima se uloga odgojitelja može opisati slično kao i u svim drugim istraživačkim aktivnostima djece. Odgojitelj djecu treba ponajprije dobro razumjeti, kako bi im mogao osigurati primjerenu i pravodobnu podršku, te time poticati prirodni tijek razvoja njihovih aktivnosti, kao i projekta u cijelosti. Pritom se može koristiti različitim strategijama promatranja djece i dokumentiranja njihovih aktivnosti kao podlogom svog uključivanja u projekt. Različita dokumentacija koja nastaje tijekom projekta ima mnoge namjene, a to su poticanje djece na raspravu, prisjećanje djece na važne trenutke i ključne događaje povezane s projektom, praćenje tijeka razvoja projekta pa do evaluacije i prezentacije zainteresiranim osobama (roditeljima, sustručnjacima, široj društvenoj sredini i dr.) (Slunjski, 2008)
OSNOVNA NAČELA RADA NA PROJEKTU
- Tema projekta mora biti važna djetetu
- Dijete/djeca su inicijatori projekta
- Tema projekta može se širiti ili dijeliti
- Potrebno je uključiti i osobe izvan ustanove, osobito roditelje
- Korisno je organizirati posjete raznim mjestima
- Djeca preuzimaju što je više moguće raznovrsnih aktivnosti
ETAPE RADA NA PROJEKTU
- određivanje teme projekta
- određivanje cilja i zadaća projekta
- izrada plana projekta
- provođenje projekta
- vrednovanje postignuća
- Određivanje teme projekta: – kao neposredni poticaj za rad na projektu uzima se bilo koji događaj ili situacija koji su pobudili dječju znatiželju i interes. Tema projekta mora biti važna djetetu.
- Određivanje cilja i zadaća projekta: – odgojitelj određuje cilj, tj. ono što radom na projektu djeca moraju postići. Dobro je unaprijed razraditi još neke specifične zadatke koje djeca mogu ostvariti, a koji pridonose razvoju njihovih sposobnosti, vještina i znanja.
- Izrada plana projekta: – izrađuje se u suradnji s djecom. Razgovorom ih se potiče na iznošenje što više ideja o tome kako mogu istražiti postavljeni problem, što sve mogu učiniti, tko im može pomoći izvan vrtića. Ne izrađuje se cjelokupni plan.
- Provođenje projekta: – rad na projektu odvija se kroz razgovore i veliki broj različitih aktivnosti. Ključne dijelove razgovora i aktivnosti djece najbolje je planirati po danima, kao i način bilježenja aktivnosti. Nastoji se ostvariti plan, ali ga se stalno širi i bogati novim aktivnostima koje iniciraju djeca. Djeca mogu prekinuti neku aktivnost kada to požele.
- Vrednovanje postignuća: – odgojitelj procjenjuje koliko je tema obrađena i da li je postignut postavljeni cilj. On mora o urađenome porazgovarati i s djecom, te doznati i njihovu procjenu uspješnosti rada (što su naučili, koliko im je bilo zanimljivo, što im je bilo najteže, itd.).
ULOGA DJETETA U PROJEKTU
- Ima značajnu ulogu u planiranju, organiziranju, provođenju aktivnosti te vrednovanju učinjenog
- Otkriva put do informacija
- Traži izvor informacija
- Informaciju koristi
AKTIVNOSTI DJETETA TIJEKOM RADA NA PROJEKTU
- Skupljanje različitog materijala
- Istraživanje raznih stvari u vezi s temom
- Promatranje
- Identificiranje što više stvari i pojava na koje nailaze
- Klasificiranje – rad na projektu traži vještinu klasificiranja, bilo kao misaonu ili praktičnu aktivnost
- Bilježenje – pisanje, crtanje, slikanje, modeliranje, fotografiranje i sl.
- Objašnjenje – istraživačke aktivnosti zahtijevaju razna objašnjenja
- Vježbanje komunikacijskih vještina – postavljanje, pitanja, slušanje drugih, prepričavanje i sl.
ULOGA ODGOJITELJA U PROJEKTU
- Odgojitelj koordinira sve elemente procesa učenja djeteta – dizajniranje prostornog okruženja, prikupljanje materijala, osmišljavanje aktivnosti i iskustava, način evaluacije, stvaranje cjelokupnog ozračja u vrtiću
- Ne daje djetetu tražene odgovore i potrebne informacije nego mu pomaže sagledati probleme, postaviti pitanja, tražiti i pronalaziti potrebne odgovore
USKLAĐIVANJE AKTIVNOSTI ODGOJITELJA I AKTIVNOSTI DJECE
ŠTO RADI DIJETE
- Stječe iskustvo o neposrednom okruženju
- Zadovoljava svoje interese
- Istražuje materijale
- Promatra svijet oko sebe
- Opaža i interpretira svijet oko sebe
- Sakuplja informacije o svojoj okolini
- Otkriva nelogičnosti
- Konstruira vlastito razumijevanje
- Kreira osobna značenja
- Objašnjava svoju misao
- Uspoređuje svoje mišljenje s mišljenjem drugih
- Nadograđuje prethodno znanje
- Na različite načine upotrebljava nova znanja
- Postavlja nove hipoteze
- Reprezentira svoje mišljenje na razne načine
ŠTO RADI ODGOJITELJ
- Organizira okruženje za aktivno stjecanje iskustva
- Prepoznaje i podržava interese djeteta
- Pribavlja materijale, podržava i potiče istraživanje
- Pronalazi nove objekte, događaje, ljude
- Pokazuje interes za ono što i kako dijete opaža
- Osigurava prilike za aktivno istraživanje okoline
- Podržava “konstruktivnu pogrešku”
- Pomaže djetetu pročistiti svoje razumijevanje
- Pomaže djetetu da izrazi kako nešto razumije
- Produbljuje mišljenje djeteta (Što bi se dogodilo kad bi…’)
- Potiče raspravu između djece
- Pomaže djetetu uspostaviti veze između prethodnog i novog znanja
- Omogućuje korištenje znanja u stvarnom životu
- Omogućuje djetetu da provjerava hipoteze
- Osigurava različite medije za izražavanje djeteta
PREDNOSTI OVAKVOG NAČINA UČENJA
- Djeca razvijaju svoje individualne sposobnosti učeći osobnom inicijativom, pitajući i istražujući te samostalno zaključujući
- Djeca imaju prigodu iznositi svoje tvrdnje, točne i netočne, neprestano pronalazeći putove ka rješenju
- Zajedno s djecom razmatraju se moguće posljedice koje bi se dogodile kada bi određena zamisao bila ostvarena, djeca predviđaju moguća rješenja i moguće posljedice
- Polazeći od razvojnih potreba djeteta i konkretnih uvjeta, projekt omogućuje djeci razvijanje interesa, donošenje neovisnih odluka, preciziranje ciljeva, pronalaženje izvora informacija
- Djeca imaju prigodu naučiti mnoštvo novih izraza, razvijati govornu komunikaciju i učiti se strpljenju pri razgovoru
- Moguće je pobuditi zanimanje roditelja za događanja u vrtiću i izravnije uključivanje u različite aktivnosti
- Kako djeca u projektnim aktivnostima doživljavaju neposredne izazove i rješavaju probleme, prerađuju ih i ugrađuju u simboličku igru i stvaralačko izražavanje.
Ako je postignuto poticajno ozračje u skupini i u vrtiću, ako je djeci na raspolaganju velik izbor materijala, aktivnosti i igara koje su im zanimljive, ako imaju mogućnosti izbora prostora pa čak i drugih odgojitelja i skupina, onda je moguć ovakav način rada – rad na projektu.
Marija Rajič, odgojitelj predškolske djece