Govoreći o današnjim generacijama, sve se češće spominje sintagma ‘djeca medija’ i ističe se odgovornost roditelja, odgojitelja i učitelja u razvijanju medijske pismenosti, odnosno kritičnosti prema različitim medijskim sadržajima. Pročitajte na koji način pristupiti izboru pojedinih medija te kako smanjiti negativan, a iskoristiti pozitivan utjecaj medija.
Mediji nezaustavljivo preuzimaju značajnu ulogu u našoj svakodnevici i svakodnevici naše djece. Brojni stručnjaci iz gotovo svih područja vezanih uz odgoj i obrazovanje desetljećima raspravljaju imaju li mediji više pozitivan ili više negativan utjecaj na djecu i mlade. Već dugo znamo da njihova uloga nije tek prenošenje informacije i zabava, već da su preuzeli značajnu ulogu u edukaciji, ali i formiranju svjetonazora, dakle, u odgoju.
Kada je u pitanju utjecaj medija na djecu i mlade medijska pismenost podrazumijeva razvijanje kritičnog odnosa prema sadržajima, sposobnost odabira onih koji su primjereni, poznavanje osnovnih izražajnih sredstava medija i njihovih mogućnosti (što uvjetuje razumijevanje poruka), medijsko stvaralaštvo, i tako dalje. S jedne se strane divimo lakoći kojom djeca koriste razne uređaje, a s druge strane negodujemo i protestiramo zbog negativnog djelovanja medija i tehnologije na njihove još neoblikovane i neotporne umove, stoga je potrebno pronaći sredinu.
Utjecaj medija: dobar i loš
Tijekom vikenda i praznika djeca imaju više slobodnoga vremena te tada i više vremena provode uz medije – crtane filmove, televizijske emisije, filmove, internet, računalne igre. Roditelji bi trebali znati koje im sadržaje mogu preporučiti, odrediti vrijeme i pravila korištenja raznih medija ali i diskretno kontrolirati internetske sadržaje koji zanimaju dijete. Djeca kroz crtiće i glazbene videe mogu naučiti brojeve, lakše zapamtiti abecedu, upoznati sve krajeve svijeta, naučiti o drugim kulturama i životinjskom svijetu. Nema sumnje da televizija može biti poučni zabavljač kada se koristi na pravi način, a ne kao teta čuvalica.
Mlađa djeca osobito su podložna zastrašujućim i nasilnim slikama. Tješeći ih riječima da te slike nisu stvarne, nećete im pomoći jer oni još ne znaju razlikovati maštu i stvarnost. Problemi u ponašanju, noćne more i nesanica također mogu biti posljedica medijskog nasilja. Djecu nasilje može preplašiti, bilo da se radi o fikciji, vijestima ili reality emisijama. Važno je da budete iskreni s njima i uvjerite ih da im se ništa loše neće dogoditi. Kao roditelji, učimo djecu da nije u redu udariti, ali u mnogim crtićima šalje se poruka da je u redu gristi ili udariti ako si “jedan od dobrih”. To može dovesti do zabune kada djeca pokušavaju shvatiti razliku između dobra i zla .
Mediji informiraju, ali služe i da bi nas opustili i zabavili, što roditelji moraju imati na umu.
Primjerice, istraživanja konzumenata serije „Teletubbies“ su pokazala
da veselo, nesputano kretanje likova, njihov izgled i njihove polagane priče
djecu zabavljaju i iz njih čine aktivnog televizijskog gledatelja: djeca na ovakav
poticaj počinju skakati, plesati, pjevati, mahati i skrivati se.
Evo nekoliko preporuka kako svaki roditelj može iskoristiti slobodno vrijeme i dati doprinos u odgoju za medije:
- Zajedno igrajte računalne igre
Većina je roditelja danas zabrinuta koliko vremena njihova djeca provedu igrajući računalne igre. Koje igre igraju, jesu li agresivne, poučne, korisne, uznemirujuće, utječu li one dobro na dijete ili ne, i slično, najbolje je provjeriti tako da zajedno s djetetom zaigrate njegove omiljene igrice. Neka vas dijete pouči pravilima i krenite u avanturu. Tako ćete najbolje riješiti sve svoje dileme.
Ovo je dobar način i da pridobijete povjerenje djeteta. Nećete biti “neznalica” koja pripada “prošlom stoljeću” i napamet govori o računalnim igrama. Dijete će lakše uvažavati pravila vezana uz vrijeme provedeno za računalom, ako mu se nametnete kao autoritet u svijetu koji je njemu zanimljiv i blizak. Tek nakon toga bit ćete za dijete kompetentan stručnjak za određivanje granica i savjete vezane uz računalne igre.
- Izbor filma za obiteljski kino-izlazak
Na televizijskim programima i u kinima nudi se obilje zanimljivih filmova i neke svakako trebate pogledati sa svojom djecom. Priprema za odlazak u kino dobar je način da pokažete svome djetetu što znači biti informiran građanin, kako doći do određene informacije te da je važno provjeriti kvalitetu onoga što namjeravamo pogledati i doći do nekih informacija o filmu. Ukoliko vas je zatekla neka scena koja je zbunila ili prestrašila dijete, ohrabrite ga da govori o tome i poučite ga na eventualno lošem primjeru o pravim vrijednostima. Djecu ćemo najbolje i najkvalitetnije zaštiti od općenito loših utjecaja samo ako ih naučimo promišljati o određenim temama, razvijati kritičnost te vlastiti stav.
- Filmovi na televiziji
Filmovima koji se prikazuju na televiziji pristupite na isti način kao i filmovima u kinu – pogledajte zajedno TV program, odaberite sadržaje koji su vam zanimljivi, informirajte se o njima, a zatim pripremite za gledanje – okupite se svi zajedno, ugasite svjetlo u sobi, stvorite topao ugođaj. Nakon što pogledate film, zajednički ga analizirajte razgovarajući o njemu, a vrijedno je i potaknuti raspravu o nekoj zanimljivoj temi koju film obrađuje. Učite dijete raspravljati s argumentima – da svaki svoj stav zna i obrazložiti. Gotovo svaki film možete iskoristiti, ne samo da biste odgojno pozitivno utjecali, nego i razvijali brojne obrazovne kompetencije svoga djeteta.
- Probudite fotografa u djetetu
Danas svi imaju mogućnost baviti se fotografijom i fotografirati. Ukoliko vaše dijete ima mobitel ili svoj fotoaparat, uputite ga da se njime koristi u dobre svrhe – neka fotografira trenutke koji su mu bili uzbudljivi, mjesta koja je posjetilo, nove prijatelje koje je upoznalo i družilo se s njima. Predložite mu da jedan svoj slobodan dan ispriča fotografskom pričom – odabere ključne trenutke toga dana, fotografira ih i kasnije načini prezentaciju od tih fotografija. Neka fotografira prirodu, zanimljive prizore na koje nailazi i slično. Upriličite i jedan obiteljski fotosession i zabavite se. To je dobar način da svojeg mališana usmjerite da svijet oko sebe promatra, da mu se divi i da promišlja o njemu, ali i da razvija medijsko stvaralaštvo.
Treba jednom zauvijek zaključiti da utjecaj medija može biti i dobar i loš, ovisno o tome kako ih doživljavamo, koliko o njima znamo i kako ih koristimo. Najmlađima treba pomoći kako bi spoznali što je dobro i vrijedno za njih te ih naučiti živjeti u suglasju s medijima.
Danijela Kockarević, odgojiteljica predškolske djece