Ovaj tjedan u Dječjem vrtiću Medenjak Majstori su se upoznavali s riječju jesen i godišnjim dobom koje nam dolazi. Što je to jesen? Majstori su još mali pa samo neki znaju izgovoriti tu riječ, a neki se jako trude poput naših Ante i Tamare koji ponavljaju svaku riječ koju čuju. Majstori jako vole igre imitiranja i pokretne igre, pa smo se svakodnevno u jutarnjim satima razgibavali imitirajući jesenske motive poput padanja kiše, širenja kišobrana, šuštanja lišća i jesenskog voća. Početkom tjedna smo se mogli razgibati vani na dvorištu, a u petak je već pala kiša pa smo morali ostati u sobi. Neizostavno je spomenuti tjelesnu aktivnost kao jedan od elemenata igre. Dijete u svom razvojnom slijedu postupno mijenja vanjsku aktivnost od neusmjerenih neodređenih pokreta ka organiziranim preciznim mišićnim pokretima i reakcijama, a istodobno konstantno iskušava svoje mogućnosti kroz igru.
Dok smo bili vani na dvorištu zapuhao je vjetar pa su se djeca iznenadila, zbunjeno su gledala što se događa. Bilo je tu svega, od veselih uzvika i smijeha do straha, ali je svima to bilo jako zanimljivo iskustvo.
Da bih dočarala djeci jesenski ugođaj donijela sam im zanimljivu slikopriču „Jesen na putu“ koja je vrlo kratka i slikovito opisuje jesen.
Slikopriče su skupina priča za djecu, a njihova svrha je da djecu uključe u čitanje. One su napisane kombinacijama slika i riječi, a tako se i oni najmanji mogu uključiti u čitanje priča jer mogu ubacivati tijekom čitanja riječi koje su nacrtane. Majstori su u ovoj slikopriči naučili neke nove riječi poput kaput, čizme, kišni oblak, kišobran, list, kesten, jabuka, kruška… Majstor Robert ima prilično razvijen rječnik i uspješno pogađana crtane pojmove, a nakon završetka priče djeca ju žele ponovno čuti. Na temu jesen nadovezala sam se kratkom recitacijom „Spustila se kiša“, pokazujući pritom ono što govorim, a djeca su pokazivala zajedno sa mnom.
Spustila se kiša
Spustila se kiša, naljutila miša
I smočila kravu dok je pasla travu
Leptirić je ljut, smočila mu kaput
Samo cvijeće nije, na kišu se smije!
Djeca koja su se okupila oko mene žele da ponovim recitaciju te ponavljaju pokrete i riječi koje su im zanimljive (miš, krava, cvijeće), a na kraju recitacije svi glasno imitiramo smijeh cvijeća koji se raduje kiši. Zadaća recitacije bila je da djeca ponavljaju riječi i time bogate svoj rječnik, te usput uče o motivima vezanim uz jesen i jesensko raspoloženje.
Dijete uči mnogo brže ako se pri tome zabavlja. U ranom djetinjstvu, čitanje slikovnica, pjevanje pjesmica ili recitacije potiču djetetov govorni razvoj i proširuju djetetov rječnik. Kasnije, u igri dijete stiče iskustvo komunikacije što je preduvjet za nove spoznaje i stjecanje socijalnih i drugih vještina.
Dječja igra ima veliku važnost u socijaliziranju djeteta, jer s vještinom pokreta i spretnošću, ono će uvijek biti poželjno i pozivano u svako društvu i na igru. Dijete kroz igru razvija svoje mentalne sposobnosti, osjećaj za prostornost i djelovanje u njemu, bolje prihvaća sebe u odnosu na druge, te razvija samopouzdanje. Naši Majstori jako vole igre s pokretima koje su prilagođene njihovoj dobi. Ovaj tjedan uživali smo u igrama „Boc, boc iglicama“ i „Sije baba brašno“. Većina djece želi sudjelovati u ovakvim aktivnostima, a oni koji ne žele promatraju, te se neki od njih kasnije i uključe u igru.
Tijekom svakodnevnim aktivnosti poticala sam dječje likovno stvaralaštvo koristeći motiv jesensko voće: jabuke, kruške i grožđe. Ponudila sam djeci ljubičastu i zelenu temperu, kistove i nacrtan grozd. Majstori jako vole tempere i nastaje opće veselje kad je slikanje u pitanju. Tijekom aktivnosti pitam djecu: Što bojimo?, potičući djecu da usvoje novu riječ.
Grupni rad je vrlo važan u vrtićkom okruženju, pa stoga radimo i grupne likovne radove u kojima djeca uče međusobno surađivati, pričekati svoj red i međusobno pomoći jedni drugima. Napravila sam jedno veliko stablo i donijela crvene jabuke. Majstori su naučili još dvije riječi: stablo i jabuka, te boju jabuke. Razrezala sam jabuku i ponudila djeci crvenu temperu da boje polovice, potom su otisnuli polovice jabuka na stablo i napravili predivnu krošnju punu jabuka. U kvalitetnom likovnom procesu dijete otkriva vlastite potencijale, ono uči i stvara. Nakon kreativne likovne aktivnosti Majstori su se počastili ukusnim jabukama, a novonastalo stablo smo izložili u naš hodnik.
Potičući razvoj fine motorike šake ponudila sam djeci kolaž papir u 3 osnovne boje (žuta, zelena, crvena) i polovice plastičnih boca. Poticala sam djecu da trgaju papir na sitnije komade, gužvaju ga i ubacuju u polovicu boce. Sva djeca su sudjelovala u ovoj aktivnosti. Jako su se trudili trgati papire, a neki su tražili pomoć. Bila je ovo vrlo uspješna aktivnost, spojila sam polovice boca, napravila peteljku i listove i kao rezultat ove radno-praktične aktivnosti su nastale raznobojne jabuke. Nakon raznovrsnih edukativnih aktivnosti, Majstori su dane provodili na dvorištu vrtića upijajući posljednje zrake sunca i pozdravljajući jesen.
Danijela Kockarević, odgojiteljica predškolske djece