Uloga odgojitelja u procesu osamostaljivanja djece

Uloga odgojitelja u procesu osamostaljivanja djece

Dijete je biće koje ima potrebe, a osnovna uloga roditelja kao primarnog skrbnika ili stručno osposobljenog odgojitelja u odgojno-obrazovnoj ustanovi je zadovoljiti potrebe djece, odnosno pomoći djetetu da pronađe način da ih zadovolji. Oni djeci trebaju biti partneri i vodiči, suradnici i promatrači, a prije svega djecu trebaju poštivati i pružiti im priliku da se dokažu jer samo dijete koje je sigurno u sebe može izrasti u samostalnu i samosvjesnu osobu. Roditelji kao primarni skrbnici djeteta imaju značajnu ulogu u odgoju, no kada govorimo o samom odgojno-obrazovnom procesu glavni subjekt odgoja je odgojitelj. On je refleksivni praktičar, promatra i istražuje te, u cilju optimalnog razvoja dječjih potencijala, mijenja odgojnu praksu. Treba naznačiti kako postoji razlika između roditelja kao odgojitelja i stručnog odgojitelja u ustanovi, a čine je postupci i djelovanja koji pomažu u ostvarenju plana. Za razliku od roditelja koji svoje dijete odgajaju bez određenog plana, improvizirajući, odgojni proces u odgojno-obrazovnoj ustanovi uređen je i određen dokumentom koji nazivamo kurikulum, koji donosi smjernice i načine za unapređivanje odgoja, te poboljšanja koja se temelje na rezultatima istraživanja.

Sama odgojna praksa je osvjedočila da, kada djetetu omogućimo slobodno istraživanje neposrednog okruženja koje bi trebalo biti poticajno, raznoliko i zanimljivo ili pedagoški pripremljeno za učenje, kad odrasle osobe ne zaštićuju djecu previše nego imaju povjerenja u njih, onda su moguća različita, zanimljiva pa čak i nepredvidiva postignuća djece. Zato je uloga odgojitelja u odgojno-obrazovnom procesu izuzetno važna i ne može se definirati jednom riječju. Odgojitelj je promatrač, planer, organizator, poticatelj, vodič i suigrač, a istovremeno suradnik u igri, učenju i razvoju djeteta. Odgojitelj aktivno promišlja i oblikuje svoje metodičke postupke i za to je stručno osposobljen. U toj profesionalnoj osposobljenosti do izražaja dolaze njegove stručne (pedagoške i metodičke) kompetencije.

Postoji priča koja kaže, ako čovjeka hoćeš nahraniti za jedan dan, daj mu ribu, a ako ga želiš nahraniti za cijeli život, nauči ga loviti. Zadaća odgojitelja je, u tom kontekstu, djecu poučiti ribolovu 🙂

 

Neda Simić, odgojitelj predškolske djece

No Comments

Comments are closed.