MJESEČNO IZVJEŠĆE ZA SIJEČANJ, 2021.

Teme: ledeno srce, mjehurići, čarobno jaje, umjetni snijeg, puhanje balona sodom i octom

 

 

U mjesecu siječnju smo aktivnosti bazirali na područje kemije. Kroz aktivnosti iz područja kemije možemo učiti o materiji, gradivnim blokovima života, kemijskim rekacijama, elementima periodnog sustava i provoditi eksperimente. Kemija se bavi istraživanjem načina na koji su različiti materijali sastavljeni i od čega su sastavljeni, što se odnosi na atome i molekule. Također se bavi istraživanjem kako se ti materijali ponašaju u različitim uvjetima. Sve aktivnosti zahtjevaju kratku pripremu te koriste materijale dostupne svima tj. materijale koje već imamo u svojim kućanstvima. Prije provođenja aktivnosti iz područja kemije uvijek razgovaramo s djecom o njihovim predviđanjima, što kod njih pojačava znatiželju i iščekivanje. Svaka aktivnost je jednostavna, no vrlo lako se može otežati npr. dodavanjem drugih vrsta materijala u eksperiment, mijenjanjem agregatnog stanja vode i slično. Nama bitni aspketi dječjeg razvoja jesu inovativnost, suradnja, kreativnost i kritičko mišljenje, što upravo STEM obrazovanje potiče.  

Čarobno jaje

MATERIJALI: kalup u obliku srca, soda bikarbona, prehrambena boja, voda, ocat, deterdžent za suđe, čaša, dvije boce za vodu, dva jaja, kuhinjska sol, žlica, plastična boca, balon

TRAJANJE: 30-45 min (po aktivnosti)

DOB DJECE: 0-3, 3-5, 4-7

CILJEVI:

  • Zadovoljiti dječju potrebu za raznolikim senzornim iskustvima
  • Poticati dječji interes za provođenje različitih kemijskih pokusa
  • Razvijati vještinu baratanja predmetima
  • Razvijati složene senzorne vještine
  • Proširiti dječju spoznaju o kemijskim reakcijama
  • Usvajati nova znanja (iz engleskog jezika i STEM predmeta)
  • Razvijati kognitivne vještine i sposobnosti
  • Poticati djecu na promišljanje postavljajući poticajna pitanja tijekom izvođenja pokusa
  • Osim kreativnosti poticati propitkivanje, promišljanje i provjeravanje ponuđenih činjenica kako bi se sami uvjerili u točnost dobivene informacije
  • Ohrabrivati djecu da postavljaju pitanja
  • Osvijestiti djeci da će lakše doći do rješenja ukoliko podijele svoju ideju, pitanje, problem s nekim drugim tko vjerojatno ima različit pogled na istu situaciju

Puhanje balona sodom i octom

KONKRETNI ZADACI

  • Pripremiti potrebne materijale
  • Omogućiti doživljaj uspjeha kroz aktivnost
  • Razvijati iskreno izražavanje svih potreba, osjećaja, opažanja, radoznalosti, kreativnosti
  • Omogućiti svakom djetetu sudjelovanje u pokusu
  • Omogućiti dječju suradnju
  • Poticati kritičko promišljanje
  • Istraživati kemijske reakcije
  • Razvijati samostalnost i kreativnosti
  • Poticati interdisciplinarnost u dječjim aktivnostima
  • Poticati logičko zaključivanje

 

Plan i razrada aktivnosti: Valentina Lovrić, Ana Livaja, Dina Lalić

Engleski jezik: Eugenija Nemeth

Provele: Valentina Lovrić, Ana Livaja

 

EVALUACIJA: 

Kroz ovakvu vrstu aktivnosti omogućujemo svakom djetetu sudjelovanje u pokusu i potičemo kritičko razmišljanje. Kroz aktivnost puhanja balona octom djeca su donosila različite zaključke o samom procesu pa su ulazili i u male rasprave oko toga tko je u pravu. Kao opasku smo si dodali da trebamo provoditi više takvih aktivnosti koje kod djece potiču kritičko razmišljanje. Sada su već donekle upoznati sa kemijskim reakcijama pa većinu pokusa već unaprijed prepoznaju po sastojcima 😊 Način na koji djeca predviđaju, zaključuju i promišljaju su u skladu s njihovom znatiželjom kojoj nema kraja. Pri ovakvim aktivnostima je također bitna međusobna suradnja, podsticanje i uvažavanje, što sva djeca mogu doživjeti na određeni način. Npr. neki se sjete, prepoznaju ili su već odlično usvojili pojmove na engleskom jeziku.  Drugi dobro predvide ishod pokusa, neki sami, u pari ili u grupi uspješno ponove pokus (gotovo svi dobro ponove pokus), što svim sudionicima stvara osjećaj uspjeha te ih motivira za daljnji rad.

U projektu smo istaknuli važnost motivacije djece za STEM predmete, pri čemu smo imali na umu važnost uključivanja i djevojčica i dječaka u ovo područje. Istraživanja pokazuju da postoji veći interes za STEM predmeta kod dječaka, što mi ovim projektom želimo prevenirati te razvijati sklonost djevojčica prema STEM predmetima. 

Neke od aktivnosti zaista imaju veliki odjek te ih vremenski ne ograničavamo. Jedna od takvih je umjetni snijeg, a smatramo da je ne treba ograničiti vremenski te da se može produžiti i na više dana zato što omogućava djeci da izraze svoju kreativnost. Tijekom ove aktivnosti djeca su u potpunosti bila zaokupljena radom te ih nismo prekidali sve dok je postojao interes.

Djeca su usvojila često upotrebljavanje engleske izraze, riječi, fraze i rečenice zahvaljujući čestom ponavljanju. Neki se izrazi (Can you give me… What is this? Can you show me? Itd.  se već ponavljaju kroz nekoliko pokusa tako das u ih djeca jako dobro svladala, što i roditelji primjećuju. Povratne informacije roditelja su nam jako važne, a najčešće se odnose na sljedeće:

  • Djeca su kod kuće ispričala roditeljima, susjedima, prijateljima, bakama, djedovima koji su pokus radili u vrtiću
  • Djeca su opisala kako su se osjećala prilikom provođenja pokusa (Bilo je super/zabavno/ šareno/nisam znala/o što će se dogoditi. Možemo li to napraviti kod kuće? Ne znaš kako se to radi, pitaj tete u vrtiću.
  • Djeca su rekla rečenicu, riječ ili pojam na engleskom
  • Djeca su prepoznala pojmove na engleskom gledajući TV, slušajući glazbu, gledajući video.
  • Prilikom gledanja određenih sadržaja djeca su rekla da su to radila u vrtiću.
  • Pitali su roditelje znaju li kako se pravi npr. umjetni snijeg.