matematika

Matematika i prije škole

Nema sumnje da je rano svladavanje matematičkih vještina vrlo važno u konceptu cijeloživotnog učenja, a postoji i niz tehnika pomoću kojih možemo predškolcu pomoći u svladavanju osnovnih matematičkih koncepata. Do šeste godine djeca mogu stvoriti bazu za sve kasnije obrazovne koncepte.

Osim lakšeg svladavanja kasnijeg školskog gradiva, učenjem matematičkih vještina u ranoj dobi, djeca se razvijaju i na niz drugih područja.

Postoji niz načina kako predškolce upoznati sa osnovnim matematičkim konceptima, a prije svega potrebno je tijekom podučavanja koristiti djeci poznate predmete i riječi koje mogu shvatiti. Učenje matematičkih vještina neka bude kontinuirano, kroz duži vremenski period. Kod tako malene djece učenje osnova matematike ne svodi se na rješavanje zadataka, već učenje treba biti interaktivna igra i zabava.

Bilo bi dobro kada bi djecu upoznavali s točnim terminima korištenim u školskoj nastavi. Dijete može zapamtiti riječ geometrija, kada govorite o oblicima, ili zbroj, kada govorite o tome koliko ima jabuka ako mu tata pokloni tri.

Ideje i aktivnosti

Kombinacija matematike i likovnog izričaja
Djeci napravite poster s nizom geometrijskih likova. Potom im zadajte zadatak da i sama izrade iste likove te njihovom kombinacijom na papiru od njih naprave neke nove oblike, primjerice auto, drvo ili životinju. Djeca će naučiti prepoznavati kvadrat, pravokutnik, trokut, krug, elipsu i druge oblike te razvijati kreativni izričaj.

Matematika i znanost
Uz pomoć ove kombinacije, kod djece možemo razviti osnovne vještine mjerenja. Uzmite posudicu s označenim volumenom i potom pred djecom mješajte vodu s raznim bojama (vodenim bojama ili temperama). U jednu posudicu stavite 2 dcl plave vode, a u drugu 3 dcl žute boje i potom ih pred djecom izmješajte u zelenu s napomenom da sada imate 5 dcl šarene vode. Malo stariji predškolci mogu potom isto učiniti i sami, ali im zadajte da slože, primjerice, 3 dcl zelene vode od kombinacije žute i plave. Bit će to pravi mali znanstveni eksperiment za njih.

Glazba i matematika
Na glazbenom playeru pustite djeci omiljene pjesmice, “naoružajte” se štapićima i zajedno s djecom brojite taktove. Potom uz brojanje možete i bubnjati po jastucima ili nekom drugom predmetu. Ova vježba ima višestruku korist i uči djecu pratiti ritam i koordinirati pokrete.

Priroda i matematika
Posadite zajedno s djetetom dvije biljke i napravite poster s grafovima njihova rasta. Svaki tjedan obilježite na grafovima koliko je svaka biljka narasla, a potom usporedite rezultate. Dozvolite djetetu da samo mjeri biljku krojačkim metrom i označi na grafu točkicom koliko je ona narasla.

Matematika i igranje
Djeca u predškolskoj dobi mogu brojati do 10 i prepoznavati brojke. Ono što treba vježbati je pisanje brojeva, grupiranje i brojanje. Ukoliko ste često blizu pješčanika uzmite grančicu i recite djetetu da u pijesku upiše zadane brojeve. Vježba se može napraviti i kod kuće. Kada pečete kolače, prosipajte malo brašna po stolu i zadajte djetetu da prstićem upisuje brojke. Isto tako, uzmite četiri kutije i zadajte djetetu da u svaku stavi predmete iz svoje sobe, ali po veličini. U kutiju broj 1 neka stavi najmanje predmete (kockice i dr.). U kutiju broj 2 neka stavi malo veće igračke i tako redom do najvećih. Potom neka u svakoj kutiji izbroji koliko je predmeta sakupio.

I na kraju, svakako izrežite kartončiće na kojima su ispisane brojke i potaknite dijete da se igra tim karticama, da slaže nizove i dvoznamenkaste brojke. Brzo će shvatiti da 1 i 1 nisu samo 2, već složeni jedan kraj drugog mogu biti broj 11, koji ide iza 10.

IZVOR: www.klinfo.hr

No Comments

Comments are closed.