Voda i igra

U ove vruće dane odlučili smo pozabaviti se vodom i njenom ulogom u životu djeteta, usmjeravajući se posebice na igru.

Voda je nezaobilazni prirodni element i dio svake okoline, jedan od uvjeta opstanka svega živoga na zemlji. Dijete doživljava vodu kao sredstvo kojim zadovoljava neke svoje potrebe, ali i u vidu raznih padalina (kiša, snijeg, inje, rosa, led, tuča).

Kao sveprisutni element u najužoj i široj okolini dječjeg življenja, voda je predmet dječjeg interesa, njegove želje i potrebe da ju istraži, dovede u vezu s raznim predmetima, da istraži sebe u interakciji s vodom.

Voda je djeci privlačna jer je neoblikovana, podatna, difuzna i istodobno umirujuća tvar s kojom je moguće djelovati na različite načine i s raznim drugim predmetima i materijalima.

Ne mogu se zanijekati ni neugodne strane igranja i bavljenja vodom: dijete se polije, smoči odjeću koja se tako lakše zaprlja u dodiru s drugim tvarima, posebno prašinom, olakšan je put do eventualnih prehlada i infekcija, prostor igre se uneredi i slično.

S druge strane, voda djecu smiruje, opušta te pomaže u pražnjenju negativnih čuvstava. Povoljno djeluje na neurotičnu i hiperaktivnu djecu, kao i na agresivnu i na povučenu djecu, što može ublažiti i neke razvojne krize stvorene neskladom između djeteta i najbliže okoline. Igra vodom smatra se prikladnom terapijom i za djecu koja se teško usredotočuju na neke djelatnosti.

U igrama vodom i istraživanjima u pravilu sudjeluju sva djeca, osim onih oko kojih su stvorene blokade i barijere. To se najviše odnosi na povučenu, nedruštvenu djecu koja zapravo ne izbjegavaju kontakt s vodom, nego s drugom djecom.

Iskusan će pedagog takvu djecu privući igri vodom, postupno ga približavajući mjestu okupljanja druge djece. Zbog probuđene znatiželje, potaknute sredstvima i učincima drugih, i ovakvi samotnjaci postupno će se uključiti.

Spoznajni aspekt istraživanja, otkrivanja i igranja vodom potvrdio se u gotovo svakoj dječjoj interakciji s vodom, različitim predmetima i materijalima, kao i s drugom djecom ili odraslima. Kao što dijete doznaje ili može otkriti čitavu skalu zvukova i šumova u različitim kontaktima i odnosima vode s drugim predmetima, tako može postupno spoznati što u vodi omekšava, otvrdnjuje, što se razmoči i raspadn e, promijeni boju, postaje teže, što tone, a što ostaje na površini, odnosno izroni ako je u nju uronjeno. Iskustvom će dijete doznati da je i način sušenja predmeta, smočenog u vodi, različit: cijeđenje, izlaganje zraku, suncu i toplini, vjetru ili brisanje suhom krpom i slično.

Takva i slična iskustva prirodna su priprema djeteta za buduće svrhovito djelovanje.

No Comments

Comments are closed.